In deze module leg ik uit hoe je ervoor zorgt dat je website bijdraagt aan de groei van je business.
Eerst een kleine disclaimer: ik geloof niet dat een website noodzakelijk is om succesvol te zijn als ondernemer.
Ik ken een aantal ondernemers die geen website hebben, maar wél geweldige resultaten halen. Puur door het netwerken, en/of actief zijn op LinkedIn, en/of een webinar die ze promoten via de landingspagina van dat platform. Niet iedereen heeft een ‘eigen’ plekje op het internet.
Ik geloof wél dat een website je heel erg veel kan opleveren. Zelf heb ik er veel voordeel uitgehaald, en daarom ga ik in deze module in op de vraag: hoe zorg je ervoor dat je website bijdraagt aan de groei van je bedrijf?
In deze introductie bespreek ik allerlei dingen die bijdragen aan een succesvolle website. In de volgende sub modules ga ik specifiek in op een aantal pagina’s van je website.
Waarom een website?
Wat is belangrijk voor een goede website?
Om te beginnen: het állereerste wat mensen zien.
Uiteindelijk moeten klanten met jou samenwerken, dus als ze je direct helemaal niks vinden, kunnen ze beter meteen wegklikken.
Op mijn eigen website is de one-liner: Keihard groeien met je bedrijf op een manier die bij jou past.
Mensen die op zoek zijn naar een businesscoach kunnen dan meteen aanvoelen: is dit iets wat bij mij past? Is dit iets wat ik zou willen? Sluit dit aan bij de gedachtes die ík in mijn hoofd heb en de wensen die ik voor mijn bedrijf heb?
Als dat zo is, scrollen ze door. Als dat niet zo is, was dit mijn eerste afweermechanisme om klanten ‘af te schrikken’ waar ik zelf ook niet blij van zou worden.
Als mensen vervolgens verder lezen, is het vooral belangrijk dat je website lekker duidelijk is. Zorg voor bondige, duidelijke teksten en een duidelijk menu waarin ze concreet kunnen zien waar ze naar kunnen doorklikken.
Benoem duidelijk op je website waar jouw ideale klant tegenaan loopt. Wat de pijnpunten zijn. Maar ook: wat de dromen en verlangens zijn.
Zo kunnen mensen voor zichzelf even checken: herken ik mezelf hier in?
Gebruik dus gerust zinnetjes als: ‘herken jij je hier in?’ of ‘heb jij hier ook last van?’ of ‘zou jij dit ook willen?’
Maak het ook vooral lekker persoonlijk. Gebruik foto’s van jezelf, verweef typische woorden / uitspraken die jij veel gebruikt in de tekst. Natuurlijk moet je ook nadenken over je doelgroep en wat bij hen goed overkomt. Het mag zeker heel professioneel zijn, maar verlies het persoonlijke daarbij niet uit het oog.
Je wilt dat mensen jou alvast zo goed mogelijk leren kennen, zodat de juiste mensen denken: “hè, leuk mens! En ze helpt me precíes met de dingen waar ik tegenaan loop én weet hoe ik de resultaten kan halen die ik graag wil! Die moet ik hebben!”
Vervolgens wil je deze enthousiaste potentiële klanten de kans geven om jou nóg beter te leren kennen.
Zet daarom allerlei gelegenheden, call to actions (CTA’s), op je website waar ze hun gegevens kunnen achterlaten, zodat jullie met elkaar in contact kunnen komen.
Dat kan simpelweg een contactformulier zijn, maar er zijn meer mogelijkheden. Ik heb op mijn homepage bijvoorbeeld bovenaan mijn website mijn gratis e-book staan, waarvan ik wéét: de mensen die zich aangesproken voelen door deze weggever zijn heel waarschijnlijk ideale klanten van mij.
In mijn footer staat een mogelijkheid om je in te schrijven voor mijn mailinglijst, want ik weet: als je helemaal naar beneden bent gescrold, dan vond je het interessant wat ik te zeggen heb. Dan wil je waarschijnlijk wel meer.
Kijk op elke pagina van je website: wat kan ik hier in zetten zodat mensen hun gegevens kunnen achterlaten en we met elkaar in contact kunnen komen?
Alles op je website mag gericht zijn op:
Zorg er ook voor dat je op je website niet alleen je eigen verhaal deelt, maar ook ervaringen van eerdere klanten. Testimonials.
Laat anderen vertellen waar jij hen eigenlijk precies mee geholpen hebt, zodat potentiële klanten niet alleen van jou horen waar je ze mee kan helpen, maar ook van anderen horen wat een samenwerking met jou als resultaat oplevert.