Let op dat je pas gaat adverteren wanneer je weet dat het werkt. Ik heb zó veel ondernemers bakken met geld in advertenties zien steken, waar ze amper iets voor terugkregen. Probeer echt eerst organisch te testen of de weggever waar je mee wilt adverteren überhaupt wel klanten oplevert.
Is dat zo, en wil je starten met adverteren? Dan moet ik je helaas doorsturen. Het is echt een vak apart en ontwikkeld rázendsnel, ik zit er te weinig bovenop om je hier echt goed in te kunnen adviseren. Waar ik je wél mee kan helpen, is het schrijven van sterke advertentieteksten en adviseren over beeldmateriaal.
Het schrijven van een goede advertentietekst
Voor het schrijven van een goede advertentie kan je het volgende stappenplan volgen.
Een aantal zinnen waarmee ik mijn advertenties ben begonnen, zijn bijvoorbeeld:
Voorbeelden zijn:
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingen en video
Een goede advertentietekst wordt vrijwel altijd gecombineerd met goed beeldmateriaal. Dit trekt de aandacht van mensen! Je kan gebruik maken van foto’s of video’s.
Ook bij het beeldmateriaal raad ik je aan om te testen.
De foto die jij zelf het mooiste vindt is niet per definitie degene die het beste werkt. Het verschilt enorm per doelgroep wat aanspreekt. Probeer daarom verschillende dingen uit: professionele foto’s en selfies, foto’s waarop je staat of zit, foto’s waarop je aan het werk bent of iets doet in je vrije tijd. Misschien zelfs foto’s waar je zelf helemaal niet op staat, maar waar iets anders relevants te zien is. Test wat werkt!
Test ook eens of het goed werkt om wat tekst op je afbeelding te zetten. Bijvoorbeeld de titel van je weggever, of een andere tekst die daar naadloos op aansluit. Zo krijgen mensen al een beter beeld van je weggever voor ze de beslissing maken om door te klikken op je advertentie.
En video’s?
Die werken ook als een tierelier!
Je kan twee dingen doen: een video die op de tijdlijn voorbij komt, of een video voor stories.
De video op de tijdlijn wil je tussen de 30 en 90 seconden laten duren, zodat mensen het even snel tussendoor kunnen kijken, en ondertitel je voor alle mensen die hun geluid uit hebben staan. Dat zijn er veel, dus als je gebruik wilt maken van video: ondertiteling is echt belangrijk. In deze video herhaal je grotendeels wat er in je advertentietekst staat. Wees niet bang voor herhaling; de meeste mensen lezen óf de tekst, óf ze kijken de video. Weinig mensen doen beide.
Voor je instagram stories kan je een snelle video maken van 15 seconden, of je kan een reeks maken van 3x 15 seconden. Dit is ook weer iets wat je moet testen; wat spreekt jouw doelgroep het meeste aan? Haken ze af na de eerste story en kan je dus beter in één klap je verhaal goed doen, of kijken ze de 3 stories helemaal af en zijn er uiteindelijk meer mensen die op ‘downloaden/ of ‘aanmelden’ klikken?
Ook wat video’s betreft geldt: testen, testen, testen. Je kan de video binnen opnemen of buiten, verschillende kleding dragen, staan of zitten, bewegen of op één punt blijven. Kijk wat bij jou, je verhaal, je aanbod en je doelgroep past en probeer het uit.
Testen, testen, testen
Tip: schrijf altijd minimaal 2 advertenties. Zo kan je gaan testen welke tekst jouw doelgroep het meeste aanspreekt.
Ook een optie: 2 advertentie teksten, maar voor beide teksten een verschillende ‘eerste zin’ die de aandacht moet trekken. Op die manier heb je 4 teksten om te toetsen, maar hoef je er (op de eerste zin na) maar twee te schrijven. Je kan zo ontdekken: welke zin trekt het snelst de aandacht en zorgt ervoor dat mensen ook echt verder lezen?