Module 10.4 – Maak een actieplan Copy

We hebben een hoop informatie verzameld. Tijd om dat om te zetten tot een actieplan!

Een actieplan is niets meer en niets minder dan een planning waarin je voor jezelf uitwerkt wat je gaat doen om je doelen te behalen. Ik zorg altijd dat ik m’n acties op twee niveaus helder heb.

  1. Mijn consistente acties. Welke dingen wil ik dagelijks, wekelijks of maandelijks doen? Denk aan: posten op social media, mailen naar je mailinglijst, podcasts uploaden. Maar ook: maandelijks minimaal x kennismakingsgesprekken voeren.
  2. Mijn planning voor de komende maanden. Ik stel mijn omzetdoel per jaar, en werk vervolgens uit wat ik ga doen om die omzet ook echt binnen te halen. Dat doe ik door mijn consistente acties uit te voeren, maar het verschilt per maand welke omzet ik (wil) draaien en soms komen er ook projecten bij die er naast mijn consistente acties voor zorgen dat ik mijn omzetdoel haal.

Laten we eerst die consistente acties scherp krijgen. Ik heb het dus over dingen die je doet om zichtbaar te zijn en met potentiële klanten in contact te komen.

  1. Welke consistente acties doe je nu al?
  2. Welke acties zou je consistent wíllen gaan doen?
  3. Met welke acties wil je juist stoppen?

Zet vervolgens voor jezelf op een rijtje:

  • Welke consistente acties jij dagelijks wilt doen,
  • Welke consistente acties jij wekelijks wilt doen,
  • Welke consistente acties jij maandelijks wilt doen.

Dit is het allerbelangrijkste deel van je actieplan: de acties die je doorlopend doet, waar je steeds beter in zal worden en ook steeds betere resultaten mee zal krijgen.

Extra acties

Vervolgens is de vraag: is er iets wat jij náást je consistente acties wilt doen? Let op: dit is geen must. Je kan heel veel rust bewaren in je bedrijf door er niet continu allerlei projecten bij te pakken. Maar als je een beetje op mij lijkt heb je een hele hoop creatieve ideeën 😉 laten we ervoor zorgen dat die je niet tegenwerken. Door ze op een rijtje te zetten en vervolgens in je planning te kijken wat er mogelijk is, bescherm je jezelf.

Heb jij inderdaad dingen die je náást je consistente acties zou willen doen die te maken hebben met zichtbaarheid, marketing en in contact komen met potentiële klanten? Zet ook deze voor jezelf op een rijtje. Denk aan: het organiseren van een challenge, een summit, een event voor je doelgroep, of heel iets anders. En nogmaals: dit is géén must.

Invullen planning

Tijd om vooruit te kijken naar de komende maanden en uit te werken wat jij precies gaat doen. Ik weet natuurlijk niet in welke maand jij deze module bekijkt, dus hier werk ik met een jaaroverzicht van januari t/m december. Dat betekent niet dat je nu een actieplan moet maken voor een heel jaar. Zelf vind ik het prettig om voor de komende 2-3 maanden een scherp beeld te hebben van wat me te doen staat, maar om verder ook ruimte te bewaren voor flexibiliteit in mijn planning en plannen.

Als je dit leest in december, zou ik dus zeggen: maak voor januari een planning precies zoals je ‘m wilt volgen, vul februari en maart zo concreet mogelijk in en schrijf voor de maanden daarna je ideeën vast op.

Hier zie je de planning die we hieronder samen stap voor stap zullen invullen. Bij ‘januari’ heb ik schuingedrukt een aantal voorbeelden gegeven. Het voorbeeld dat bij ‘acties’ hoort staat onderaan deze pagina uitgeschreven.

Vakantie Thema’s doelgroep Omzetdoel Aantal x verkopen Aantal kennismakingen Acties
Januari 1 week Goede doelen €6000 4 20
Feb
Maart
April
Mei
Jun
Juli
Aug
Sep
Ok
Nov
Dec

Vakantie. Die staat niet voor niets vooraan: veel ondernemers vinden het lastig om vakantie te plannen, zeker in de eerste jaren. Bij deze de uitdaging om goed voor jezelf te zorgen en alvast in te vullen in welke maanden je hoeveel weken vakantie wilt nemen. In die maanden is het logisch dat je omzet lager ligt dan de maanden waarin je fulltime kan werken.

Thema’s doelgroep. Speelt er die maand iets bij je doelgroep waar jij op in kan spelen? Misschien in je gewone content, of misschien is het vanwege het thema de perfecte maand voor één van de extra acties die je zo graag wilt doen. Dit kan over van alles gaan: van de ‘dag voor de leraar’ tot ‘de voorjaarsschoonmaak’ tot ‘boeken zomervakanties’ tot ‘ start school’ tot iets heel anders. Wat speelt er in het leven van jouw doelgroep, waar zijn ze verschillende periodes van het jaar mee bezig en wanneer lopen ze het meest tegen hun problemen aan en staan ze het hardst te springen om jouw hulp?

Omzetdoel

Hoeveel omzet wil je deze maand draaien? Je hebt een jaardoel. Deze zou ik niet zomaar door 12 delen. 1) Je verdient aan het eind van het jaar meestal meer dan aan het begin, omdat er steeds meer mensen zijn die je kennen en omdat je beter bent geworden in sales, 2) je hebt niet elke maand evenveel tijd ivm vakantie, en 3) er zijn maanden/periodes waarin je doelgroep meer op zoek is naar de hulp die je kan geven en je dus makkelijker zal verkopen (zie het vorige punt, thema’s doelgroep).

Aantal x verkopen

Je weet hoeveel geld je wilt verdienen. Tijd voor het rekensommetje: gewenste omzet / prijs aanbod = aantal klanten. Een doel van 2 nieuwe klanten vraagt om hele andere acties dan een doel van 10 nieuwe klanten, daarom willen we dit weten.

Aantal gratis sessies/kennismakingen

Lees in module 10.2 hoe je je eigen conversie cijfers helder krijgt, en bereken vervolgens: hoeveel mensen moet jij spreken om aan het gewenste aantal klanten te komen? Als bijvoorbeeld 1 op de 5 mensen ‘ja’ zegt tegen je aanbod en je wilt die maand 3 klanten, dan weet je dat je zo’n 15 kennismakingsgesprekken moet plannen.

Acties

Tja, die 15 kennismakingsgesprekken komen niet uit de lucht vallen. Dus: wat zijn je concrete acties om dit voor elkaar te krijgen? Splits die 15 uit in de verschillende acties die je gaat ondernemen, van consistente acties tot extra acties. Bijvoorbeeld:

5 kennismakingsgesprekken door mensen persoonlijk uit te nodigen voor een gesprek (bijvoorbeeld uit je eigen netwerk of via social media)
5 kennismakingsgesprekken via doorverwijzingen: mensen die je hebt gesproken vragen naar connecties uit hun netwerk
5 kennismakingsgesprekken door dit aan te bieden in je wekelijkse mailing en op social media