Module 11.1 – Introductie Copy

Tijd om te evalueren! We hebben het al gehad over plannen maken, kijken wat werkt en wat niet, plannen bijstellen. Dit maak je jezelf 10.000 keer makkelijker als je vast evaluatie momenten gebruikt.

Ik vind het zelf enorm fijn om aan het eind van de maand steeds even te kijken: wat ging er goed? Wat ging er niet goed? Welke doelen had ik gesteld, en heb ik die ook gehaald? Zodat ik aan de hand van díe evaluatie mijn planning voor de komende maand kan maken en bijstellen waar nodig.

Ik maak iedere maand minimaal een uur, vaak wat langer, tijd voor zo’n evaluatiemoment. Het liefst maak ik er dus écht een momentje van: wijntje erbij, iets lekkers. Ik vind het leuk en belangrijk om er echt even goed in te duiken en te kijken hoe het is gegaan.

Goed kunnen evalueren begint bij goed plannen. Bepalen wat je wilt bereiken en welke acties je daar aan koppelt.

Stel jezelf vragen als: wat voor omzetdoel wil ik halen? Wat voor persoonlijke doelen zet ik centraal? Wat voor actiepunten ga ik deze maand uitvoeren om aan mijn gewenste resultaten te komen?

Als ik dat allemaal uitschrijf, dan geef ik mezelf ook de kans om aan het eind van de maand te kunnen checken wat er gelukt is, en wat niet. Zo ben ik heel bewust met mijn ontwikkeling bezig. Dat is wat ik ook voor jou wil.

Hoe bewuster jij bezig bent met je eigen ontwikkeling en die van je bedrijf, hoe sneller je kan groeien. Dan heb je steeds sneller door wat werkt en wat niet werkt, zodat je daar conclusies uit kan trekken.

Zo’n maandelijkse evaluatie gaat niet alleen over je omzetdoelen, maar ook om vragen als:

  • Word ik nog blij van mijn werk?
  • Word ik blij van de mensen met wie ik werk?
  • Is dit wat ik wil doen?
  • Ben ik blij met de persoon die ik nu ben en hoe ik me nu ontwikkel?

Door dit zo secuur bij te houden, zal je het heel snel doorhebben wanneer je niet meer blij wordt van je werk, de mensen of jezelf. En dan kan je er dus ook héél snel iets aan doen.

Door maandelijks bij te houden wat er allemaal níet is gelukt of niet helemaal goed zit, zie je op een gegeven moment bepaalde punten steeds weer terugkomen.

Als voorbeeld een een hele praktische: het schrijven van een e-book.

Staat dit al 3 maanden op een rij op je planning en schuif je ‘m elke keer weer mee naar de maand erna?

Dan is het tijd om te bedenken waaróm je het niet doet.

Ligt het aan tijdgebrek? Inspiratiegebrek? Weet ik niet waaróm ik het eigenlijk wil?

Als je dat weet, kan je op zoek naar een oplossing of het besluit nemen om het gewoon van je to-do lijst te schrappen.

Die maandelijkse evaluatie is voor mij ook hét moment waarop ik mijn successen vier.

Ik ben typisch zo’n ondernemer die keihard naar haar doel toewerkt, maar niet echt onder de indruk is van het succes als het lukt. Mijn eerste gedachte is dan: ‘oké, top! What’s next?’

Ik heb mezelf echt moeten aanleren om mijn successen te vieren. Want hoe leuk het ook is om achter die doelen aan te jagen, het is óók spannend, je moet veel uit je comfortzone, het kost een hoop tijd, aandacht, energie en liefde. Je moet jezelf daar ook echt voor waarderen. Ook als er dingen niet goed zijn gegaan (en wanneer gaat alles nou perfect?) mag je echt stilstaan bij de dingen die wél goed gingen. Misschien zelfs beter dan je vooraf had durven dromen.

Koppel ook cadeautjes aan je overwinningen.

Dat kan groot of klein: een tijdschrift, een bosje bloemen, lekker uit eten (of bestellen), een vakantie of een mooie auto. Waar zou jij jezelf heel erg blij mee maken? Wat past er bij het leven dat jij wilt leiden? Hoe kan jij jezelf écht belonen voor al die keren dat jij je nek uitsteekt, als ondernemer?

Dus: maak een goede planning, bedenk wat je gaat doen de komende maand, gebruik die planning om aan het eind van de maand te evalueren. Concludeer wat nog niet lekker ging en bedenk hoe je dit gaat aanpakken en verbeteren, EN beloon jezelf voor je successen.

Als je dit steady blijft doen en je eigen groei zó nauwlettend in de gaten houdt en alle inzichten en lessen die je eruit haalt inzet in je planning voor de volgende maand, dan gaat je bedrijf harder groeien dan je ooit had kunnen bedenken.