Neem elke laatste (werk)dag van de maand de tijd om terug te kijken naar de afgelopen weken. Wat heb je eigenlijk allemaal gedaan en behaald? En vooral: wat ging er goed? Of je je (omzet)doelen nou hebt gehaald of niet, je hebt bergen met werk verzet en ik weet zeker dat je ontzettend trots mag zijn op jezelf.
Evalueren hoeft niet saai, zakelijk of vervelend te zijn. Het kan en mag ook een klein feest momentje zijn voor jezelf. Eén van mijn klanten neemt er bijvoorbeeld altijd een lekker wijntje en kaasje bij om genietend terug te kijken naar de afgelopen weken. Ze zet het in haar agenda onder de naam ‘borrel met mezelf’ en houdt ook echt 1,5-2 uur vrij om er even goed voor te gaan zitten. Zo maakt ze de maandelijkse evaluatie tot een moment waar ze elke maand weer naar uitkijkt. Bedenk wat voor jou werkt. Wijn en kaas? In je favoriete café gaan zitten en een taartje bestellen? In de zomer in het park op een dekentje?
Nogmaals: sta aan het begin van je evaluatie éérst stil bij alles dat goedging. Ja, alles. Het mag een hele waslijst zijn, groot en klein. Misschien heb je nieuwe websiteteksten geschreven, voor het eerst je productaanbod (of voor het eerst voor de nieuwe prijs) verkocht of ben je op een hele nieuwe manier zichtbaar geweest op social media. Blader even door je agenda, je social media, bedenk waar je ongeveer 4 weken geleden stond. Wat zijn er voor mooie, spannende, goede dingen gebeurd in je leven en je onderneming?
Schrijf ook echt op welke successen je hebt behaald, zodat je ze concreet maakt én aan het eind van het jaar tijdens de jaarevaluatie precies kan teruglezen welke stappen je allemaal hebt gezet!
Bedenk ook hoe je bepaalde successen mag vieren. Dit hoeft niet perse groots. Een persoonlijk voorbeeld: ik kan er enorm van genieten om lekker met een kopje thee en de Linda of VT Wonen op de bank te kruipen, maar ik koop bijna nooit tijdschriften omdat ik ze te duur vind. Ik heb het geld er wel voor, maar blijkbaar niet voor ‘over’. Terwijl ik er wel enorm van geniet. Een perfecte verwennerij dus! Dit kan ik mezelf beloven bij het halen van mijn omzetdoel, of het behalen van een groot ander doel: bijvoorbeeld wanneer het monsterproject van een nieuwe website of het ontwikkelen van een online training eindelijk klaar is.
Een andere manier om met beloningen te werken, is om er wél iets ‘groters’ tegenover te zetten. Maar dan moet je ook iets ‘groots’ behaald hebben. Dit moet je wel vooraf bedenken. Zelf vind ik dit lekker werken in kwartalen. Bijvoorbeeld 3x achter elkaar een omzetdoel halen waarvan je dacht dat het nevernooit zou zullen. Bedenk in maand 1 wat dat ‘onmogelijke’ doel is, en op het moment dat het is gelukt (dat kan na maand 3 zijn, maar het kan ook wat langer duren) dan ‘mag’ je jezelf die beloning geven. Kijk wat bij jouw situatie past: voor de één gaat het om een nieuw koffiezetapparaat, voor de ander over een nieuwe auto.
Let wel op dat je jezelf geen dingen beloofd die bij jouw ‘normaal’ zouden moeten horen. Een vakantie heb je soms gewoon nodig, een extra weekendje weg kan voelen als luxe verwennerij.