Het is ontzettend belangrijk om goed te weten wie je doelgroep precies is. Voor mij is dit een ongoing proces: hoe meer klanten ik heb geholpen, hoe scherper ik krijg wie mijn lievelingsklant nou precíes is.
Ik sta minimaal eens per jaar, meestal eens per half jaar, heel bewust stil bij deze vraag: met wie wil ik het allerliefste werken? En hoe help ik die mensen op de allerbeste manier? Dus: ook als jij al een prima beeld hebt van de doelgroep waar je mee wilt werken, wil ik je toch uitdagen om deze module van a tot z te doorlopen en dit nog scherper te krijgen.
https://vimeo.com/507039973/3fb9711c0e
Hoe beter jij weet met wie je het liefst wilt werken, hoe makkelijker het wordt om (opnieuw) te bedenken: hoe je aanbod in elkaar moet zitten, hoe je in contact kan komen met potentiële klanten, wat je deelt op social media en op welke vlakken jij je zelf inhoudelijk moet blijven ontwikkelen.
En dat is wat mij betreft ook waarom je een doelgroep kiest: om het jezelf makkelijker te maken.
Om 100% zeker te weten dat je aanbod klopt, dat je content klopt en dat jij deze mensen gewéldig goed kan helpen.
En, wat ik zelf een hele belangrijke vind: het gaat ook echt om het kiezen van je lievelingsklant. De klant waar je zó enthousiast van wordt dat je denkt: kon ik mijn hele werkweek maar vullen met alleen maar dit soort klanten. Omdat ze zo leuk zijn, zulke mooie resultaten halen, omdat ze een cadeautje zijn om mee te werken.
Als je alleen al aan deze mensen dénkt wordt je automatisch een beetje vrolijker, krijg je energie en gaan je handen jeuken om samen aan de slag te gaan
Hou deze hele module dus in je achterhoofd: word ik blij van het soort klanten waar ik me nu op ga richten? Zijn dit de mensen waar ik het liefst mee wil werken?
Om misverstanden te voorkomen: als jij in contact komt met iemand die niet binnen het plaatje van je ideale klant valt, maar waar jij wel dolgraag mee wilt werken, dan kan dat natuurlijk gewoon. Niemand houdt je tegen. Je wilt je doelgroep zo scherp mogelijk hebben om de juiste mensen aan te trekken. De mensen die jij het allerleukst vindt en die je het allerbest kan helpen.
Als blijkt dat je boodschap ook andere mensen aantrekt die jij goed kan helpen en waar je graag mee wílt werken, dan is je missie wat mij betreft alsnog helemaal geslaagd.
Als jij voelt dat je blokkeert in het bepalen van je ideale klant, neem dan even een stapje terug.
Denk na over de klanten met wie je de leukste samenwerkingen hebt gehad en met wie je in de toekomst graag zou willen helpen. Zoek de rode lijn: wat hebben deze mensen/partijen met elkaar gemeen?
Ik vind het zelf heel prettig om een aantal basiskenmerken helder te hebben. Geslacht, leeftijd, opleidingsniveau. Door een béétje een beeld te hebben van die klant, kan ik makkelijker bedenken in welke situaties zij zich bevinden en welke voorbeelden voor hen het meest sprekend zijn.
Maar je hoeft niet perse je doelgroep te bepalen aan de hand van dat soort algemene kenmerken. Wat het belangrijkste is, is dat jij heel erg duidelijk hebt waar jouw doelgroep en jouw lievelingsklant tegenaan lopen en naar verlangen.
Wat is hun probleem? Waarvan denken ze steeds weer: verdórie, dit moet echt anders?!
En: wat is het verlangen? Waar dromen ze van, wat is hun ideaalplaatje?
Je wilt het gevoel hebben dat je ze door en door kent, precíes weet wat er speelt , en dat zij bij alle uitspraken die jij doet denken: verdorie het lijkt wel alsof ze in mijn hoofd kijkt.
Als je dit weet, weet je precies op welk punt mensen staan wanneer ze met jou gaan samenwerken en waar je ze naartoe moet brengen. En je weet hoe je online en offline hun aandacht kan trekken, door in te gaan op die frustraties en verlangens.