We starten met een korte, globale omschrijving van je doelgroep. De mensen met wie jij het allerliefste zou willen werken.
Uiteindelijk vind ik het vooral belangrijk dat er diepgang zit in jouw kennis over je lievelingsklant. Al dat geneuzel over ideale klanten: ik geloof niet dat je er echt mee opschiet als je niet verder komt dan bijvoorbeeld ‘ik focus me op vrouwen van 30 met een kinderwens.’ Maar om tot diepgang te komen is het wel handig om te weten waar we ongeveer moeten zoeken.
Ik stel een aantal vragen om je hier bij te helpen, maar vul dit vooral zelf ook aan met relevante (basis!) informatie over jouw doelgroep.
- Is je lievelingsklant particulier of zakelijk?
De particuliere doelgroep:
- Indien particulier: een individu of een koppel?
- Is het een man of een vrouw?
- Hoe oud is diegene?
- Wat voor karaktereigenschappen heeft diegene?
- Wat is zijn/haar relatiestatus?
- Wat voor baan heeft diegene?
- Heeft diegene kinderen?
- In wat voor omgeving zit diegene? Ziet hij/zij veel positieve voorbeelden en krijgt hij/zij veel aanmoediging tot ontwikkeling of is dit beperkt?
- Wat doet diegene graag in zijn/haar vrije tijd?
De zakelijke doelgroep:
- Indien zakelijk: een individu, een team of een groter bedrijf?
- Is het een individu? Beantwoord dan ook de vragen voor de particuliere doelgroep.
- Is het een team of een groter bedrijf? Bedenk dan: wie is mijn contactpersoon en wie is degene die akkoord moet geven op mijn offerte? In wat voor rol of functie zit die persoon?
- In welke branche zit het bedrijf van je lievelingsklant?
- Geef een omschrijving van het ‘type’ bedrijf. Waar staan ze voor, wat is de bedrijfscultuur, wat is hun positie in de markt? (Bv: marktleider, opkomend, onbekend)