Je weet om wie het gaat, nu duiken we de diepte in: waar gaat het echt om?
Waar loopt jouw klant verschrikkelijk tegenaan? Wat zou jouw klant het állerliefste willen? Welke uitspraken kan jij doen waardoor mensen denken: ‘wauw, het lijkt wel alsof ze in mijn hoofd kan kijken’?
Kruip in de huid van de mensen met wie jij het allerliefste werkt, en vraag jezelf af: wat zijn de 5 dingen waar zij het hardst tegenaan lopen, en welke 5 grote verlangens kan ik daar aan koppelen?
Schrijf het uit in de ik-vorm, zoals jouw lievelingsklant het tegen je zou kunnen vertellen. Wees niet te kort door de bocht, je wilt weten waar het écht om gaat.
Het voorbeeld voor een leefstijlcoach zou kunnen zijn:
Pijn: Ik voel me moe en uitgeblust. Ik heb geen energie om op te staan en aan het werk te gaan of leuke dingen te doen. Op deze manier vind ik mijn leven eigenlijk helemaal niet leuk.
Verlangen: Ik wil weer bruisend door het leven gaan, me energiek voelen, activiteiten ondernemen en vrienden zien. Ik wil weer genieten van het leven!
En nu jij! Wat gaat er om in het hoofd van jouw lievelingsklant?
Pijn | Verlangen |
… | … |
… | … |
… | … |
… | … |
… | … |
Kom je er niet meteen uit? Tip: begin eerst gewoon eens met schrijven (of zet een recorder aan en ga hardop nadenken). Het hoeft niet direct perfect in een tabelletje. Het hoeven er niet meteen 5 te zijn: misschien kom je in eerste instantie niet verder dan 3, of schrijf je er meteen 15 uit en is het daarna tijd om te bepalen welke nou eigenlijk het belangrijkste zijn.
Bedenk voor jezelf: goh, waar lopen ze eigenlijk tegenaan? Wat willen ze heel graag? Wat speelt er voor deze mensen?
Verzamel de wir-war aan kennis die je al over deze doelgroep hebt, sorteer het in pijnen en verlangens en vat de kern samen in 5x 1 à 2 zinnen.
Tabel ingevuld? Dan staat je nog één ding te doen: zet de pijn/verlangen combinaties in de juiste volgorde. Waar gaat jouw klant het meest van ‘aan’?
Wat is voor hen het állerbelangrijkste, wat moet echt zo snel mogelijk worden aangepakt?