Module 3.5 – Schaalbare elementen Copy

Er zijn allerlei manieren waarop je je aanbod schaalbaar kan maken. Daarmee bedoel ik: dat je steeds meer mensen kan helpen, zonder dat het jou meer moeite kost.

Zelf ben ik begonnen met ondernemen en met coachen zonder ook maar één schaalbaar element te gebruiken. Alles wat ik het eerste jaar van mijn bedrijf deed was 1 op 1, inclusief de opdrachten die ik klanten meegaf: dat was allemaal maatwerk.

In deze video vertel ik hoe ik zelf keuzes heb gemaakt om mijn aanbod meer schaalbaar te maken, op drie vlakken: deze online modules, werken met groepen en het inschakelen van externe experts. Door mijn eigen ervaring te delen geef ik je inzichten die jij in je eigen bedrijf en aanbod kan inzetten.

Wat ik voorop wil stellen: schaalbare elementen maken het vaak makkelijker om te groeien, maar ik vind het persoonlijk echt een voorwaarde dat de elementen waarde toevoegen aan je aanbod.

Het moet niet zo zijn dat je er zelf dikker door kan verdienen, maar dat je klant erop achteruit gaat.

Het eerste schaalbare element waar ik op in wil gaan: deze online modules.

De opdrachten die ik op maatwerk maakte voor mijn eerste klanten bleken al snel de eerste mogelijkheid om dingen te hergebruiken: toen ik eenmaal een kleine verzameling aan maatwerk opdrachten had, merkte ik dat verschillende klanten veel aan dezelfde opdrachten hadden.

Hoe specifieker ik met een bepaalde doelgroep ging werken, hoe makkelijker het werd om opdrachten in elkaar te zetten die ik steeds opnieuw kon hergebruiken.

Het resultaat zie je uiteindelijk in deze online modules, waar ik een combinatie maak tussen het delen van kennis en geven van concrete opdrachten. Een deel komt dus voort uit die eerdere maatwerk opdrachten.

Ik ben blij dat ik niet direct bij de start van mijn onderneming heb geprobeerd een online programma in elkaar te zetten. Ik had nog zo veel te leren! Hoe meer mensen je 1 op 1 begeleid, of in het geval van teams: hoe meer teams je persoonlijk van a tot z hebt geholpen, hoe beter je weet:

  • Waar mensen tijdens het proces tegenaan lopen en hulp bij nodig hebben
  • Welke kennis echt interessant voor ze is: niet alles wat jij weet is relevant voor je klant, maar het kan zelf lastig te bepalen zijn wat wel en niet noodzakelijk is
  • Je eigen boodschap en visie wordt steeds duidelijker tijdens samenwerkingen, waardoor je veel helderder kan communiceren waar het om gaat

Ik zou ondernemers daarom nooit aanraden om diréct je kennis in een online programma of offline optie te verzamelen en dat klakkeloos aan klanten te geven. Ontdek eerst waar de behoefte daadwerkelijk ligt, door met klanten te werken.

Ben jij al langer ondernemer maar start je nu net met een compleet nieuwe doelgroep? Dan geldt dit advies ook voor jou. Ga eerst 1 op 1 aan de slag.

Ken jij je doelgroep al door en door en ben je de boel nu aan het finetunen? Dan is de kans groot dat je jezelf continu hetzelfde advies hoort herhalen tegen verschillende klanten en is het hoog tijd om je kennis te bundelen!

Een ander schaalbaar element wat je bij mij ziet terugkomen, is het werken met groepen.

Heel simpel gezegd: ik kan één iemand een dag lang bepaalde kennis bijbrengen, of ik kan een groep mensen bij elkaar zetten om aan dat thema te werken. Voor een hoop onderwerpen maakt het groepselement de dag zelfs waardevoller dan als ik mensen daar individueel in had begeleid.

Ik heb vrij lang gewacht tot ik groepselementen in mijn aanbod verwerkte, omdat ik zoekende was naar een manier waarop ik er inderdaad voor kon zorgen dat het een enorme toevoeging zou zijn voor mijn traject. Ik wilde het niet doen omdat ik mijn uren er lekker mee kon verlichten, wel omdat ik weet hoe ontzettend groot de kracht van groepen kan zijn – mits je ‘m juist inzet.

Zorg dat je daar dus goed over nadenkt voordat je je klanten op één hoop bij elkaar gooit.

Redenen voor mij om het wel te doen:

  • Als ondernemer heb je heel veel aan een sterk netwerk, daar help ik mijn klanten op deze manier aan
  • In een intensief ontwikkelingsproces is het fijn om met mensen te sparren die tegen precies dezelfde uitdagingen aanlopen
  • Ik kan mijn klanten letterlijk meer geven door ook dingen te organiseren in groepsvorm: het past niet in mijn agenda om voor elke klant individueel naast de kick-off ook VIP dagen te plannen, wél om een x aantal live dagen voor de groep in te plannen

Het derde en laatste schaalbare element dat ik in deze video aanstip: het inschakelen van externe experts om je klanten te helpen.

Ik vond dit zelf pas interessant toen er twee dingen samenkwamen:

  • Ik ontdekte dat klanten bepaalde begeleiding nodig hebben die niet helemaal binnen mijn eigen expertise valt om het resultaat te bereiken dat ik ze met mijn aanbod wil geven
  • Ik wilde meer ruimte vrijmaken om meer klanten te kunnen helpen en bestaande klanten beter te kunnen helpen met míjn expertise

Kijk kritisch naar het resultaat dat jij je klant wilt geven. Kan je dat helemaal zelf? Heb je daar de expertise voor? Of is het zowel voor jou als je klant interessanter als je hulp inschakelt?

Maar: kijk ook goed naar het kostenplaatje. Hoeveel kost het om iemand in te schakelen en hoeveel win je ermee door het niet zelf te doen? Is dat mooi in balans, of betekent het dat je prijs een stukje mag stijgen?

Voor alle drie de schaalbare elementen in mijn bedrijf is het zo dat ik éérst heb gezorgd dat ik dankzij intensieve 1 op 1 begeleiding precies wist wat mijn klanten nodig hadden. Als jij schaalbare elementen in je bedrijf wilt brengen, zorg dan dus ook echt dat dat op orde is.