Module 4.1 – Introductie Copy

Hoe bepaal je nou de juiste prijs voor je aanbod?

Er zijn een aantal manieren om dit te doen. Puur vanuit jezelf en welke omzet jij graag zou willen draaien, volledig vanuit de waarde van je aanbod en de prijs die daar tegenover staat, of gebaseerd op de marktwaarde: wat vragen andere ondernemers in jouw branche en wat zijn opdrachtgevers bereidt om te betalen?

 

Buiten rekensommetjes om, vind ik het zelf heel erg belangrijk dat je prijs vooral gevoelsmatig klopt. Je mag echt voor je eigen waarde gaan staan. Dat betekent niet perse dat het ‘comfortabel’ voelt, het mag af en toe best spannend zijn. Daarmee stretch je jezelf en sta je jezelf toe om groter te groeien dan je bent.

Als je grote prijzen vraagt is het effect voor jou vaak dat je nóg betere resultaten levert omdat je dat bedrag wilt waarmaken, en het effect voor de klant is dat diegene je waarde automatisch hoger inschat, jou dus serieuzer neemt en daardoor vaak nog harder meewerkt om ervoor te zorgen dat ze de volle waarde uit de investering halen.

Bedenk ook: er mag best wat groeiruimte in je prijs zitten. Als we een financieel jaarplan maken ga ik er bijna standaard vanuit dat de prijs van je aanbod in de loop van het jaar zal stijgen. De waarde van je aanbod stijgt natuurlijk ook: jij wordt met elke klant beter in wat je doet, je bouwt aan je (expert) status en de resultaten van je klanten stijgen mee, waar je dankzij testimonials ook steeds meer bewijs van kan laten zien.

Kom jij in deze module uit op prijzen die je je mond niet eens uitkrijgt? Weet dan dat je er ook in stapjes naar toe mag werken. Én weet dat je er ook aan kan werken om het wel lekker je mond uit te krijgen. Ik heb mijn prijzen een tijd lang elke keer dat ik ging stofzuigen non-stop hardop uitgesproken zodat ik er zelf aan zou wennen en het makkelijk naar potentiële klanten kon uitspreken.

Dus: vraag eerlijke prijzen, maar wees niet bang om jezelf te stretchen en uit te dagen.