Module 4.4 – Op basis van een uurprijs Copy

Als je een pakket of een traject aanbiedt, werk je over het algemeen niet met een uurprijs. Het gaat om het geheel van je aanbod, wat je niet altijd in uren kan uitdrukken, en belangrijker nog: het gaat om het resultaat dat je levert.

Wanneer werk je dan wel met een uurprijs?

Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer je aan het eind van een samenwerking op uurbasis nog een aantal extra werkzaamheden uitvoert.

Het kan ook zo zijn dat je opdrachtgevers hebt die niet met projectprijzen werken maar met klem om een uurprijs vragen. Dit is in het bedrijfsleven vaak nog heel gebruikelijk. Ook als jij zelf met projectprijzen werkt, wordt dit door veel organisaties als het even kan vaak toch teruggerekend naar een uurprijs.

Zorg er daarom voor dat jíj hier controle over houdt en er duidelijk over kan communiceren. Benoem welke uren je werkt, maar óók heel duidelijk welke onderdelen niet terug te rekenen zijn naar een uurprijs.

Geef jij bijvoorbeeld trainingen en mogen deelnemers je de maand erna nog mailen met vragen? Dat is niet in uren uit te drukken, het hangt van de deelnemers af hoeveel gebruik zij er van maken.

Geef je een werkboek mee? Dan kan je daar ook een losse waarde aan hangen die niets te maken heeft met het aantal uren dat je werkt.

Hoe bepaal je je uurprijs?

Je kan een vergelijkbare rekenmethode gebruiken als in de vorige module.

De omzet die je wilt draaien

/

Het aantal declarabele uren dat je wil/kan werken

=

Je uurprijs

Leg deze uurprijs even naast de prijs die andere ondernemers in jouw branche vragen. Let goed op de kwaliteit van hun werk, zodat je jezelf vergelijkt met de juiste mensen. Dan weet je hoe je in de markt ligt, en of je nog wat omhoog kan of dat je al vrij hoog zit. Zorg dat je helder hebt wat jou onderscheid van je concurrenten, zodat je kan uitleggen waarom het terecht is dat jij hoger zit met je prijs.

Let op!

Een valkuil bij het werken met een uurprijs, is dat je je uren vooraf te optimistisch inschat en dit uiteindelijk niet verwerkt in de factuur. Misschien omdat je de uren niet goed hebt bijgehouden, of over bepaald denkwerk/uitzoekwerk denkt ‘ach maar dat is voor mijn eigen rekening’, of misschien omdat het uiteindelijke aantal uren niet goed voelt vergeleken met je originele offerte. Schat je uren vooraf áltijd wat ruimer in, zodat je tegen een eerlijk bedrag echt de tijd hebt om de kwaliteit te leveren waar jij voor staat.