Als je nieuwe keuzes hebt gemaakt in je doelgroep, aanbod of de combinatie daarvan, is het áltijd slim om weer even goed in gesprek te gaan met potentiële klanten. Een marktonderzoekje.
Het is een mooi ‘excuus’ om je aanbod in vol detail met mensen te bespreken, maar het is vooral heel erg fijn om een inkijkje te krijgen in het hoofd van je doelgroep. Ontdekken wat er precies speelt qua problemen en verlangens, en waar ze van ‘aan gaan’ als je over je aanbod verteld.
Het marktonderzoek is dus niet perse een check om te kijken of je plan wel klopt of dat het compleet anders moet. In de basis klopt het vaak gewoon. Maar het is wel een enorm handige manier om te ontdekken: wat speelt er precies bij de mensen met wie ik het liefst wil werken?
Zo weet je precies waar je op kan inspelen in je marketing, waar je extra nadruk op legt in verkoopgesprekken en hoe je dingen verwoord in je website teksten en andere content.
En: marktonderzoek is een geweldige manier om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten.
Je kan ze de hemd van het lijf vragen, en op het moment dat je denkt: mijn aanbod is perféct voor jou, dan kan je gewoon overgaan op verkoop.
Steek ‘m dus echt in als een onderzoek om je doelgroep nóg beter te leren kennen, en sla je slag wanneer je op deze manier de eerste klanten tegenkomt voor de nieuwe weg die je bent ingeslagen.