Module 6.2 – Homepage Copy

Wat zet je op je homepage?

Zoals eerder gezegd: verwelkom mensen met een sterke one-liner en een foto van jezelf, zodat ze meteen weten bij wie ze zijn en wat ze aan je hebben.

Vervolgens schrijf je een tekst waarin je ideale klant zich direct herkent, zodat diegene denkt: jup, ik zit op de juiste website. Deze tekst is een combinatie van de pijnpunten en verlangens van je klant.

Hierna volgt direct je eerste CTA: deel een manier waarop je met de lezer in contact kan komen. Vaak wordt hier gekozen voor een weggever die de lezer kan aanvragen in ruil voor zijn/haar e-mailadres. Op dit moment is je websitebezoeker nog vrij ‘koud’, dus meestal niet direct klaar een afspraak met je in te plannen. Een weggever is wél aantrekkelijk voor de lezer, omdat het precies ingaat op de vraag of het verlangen waar je hij of zij mee rondloopt. En voor jou is het een manier om vervolgens een relatie op te bouwen, door de weggever op te volgen met een e-mailfunnel. Zie module 9.

Na je weggever kan je twee dingen doen: 1) jezelf iets verder introduceren, of 2) op een rijtje zetten waar jij iemand inhoudelijk mee kan helpen. Zelf heb ik gekozen om mezelf eerst verder te introduceren, omdat voor mijn werk de persoonlijke connectie erg belangrijk is. Staat de persoonlijke connectie voor jouw werk op de tweede plek? Zet dan eerst op een rijtje waar jij iemand inhoudelijk mee kan helpen.

Jezelf introduceren: ook als je over jezelf schrijft gaat het eigenlijk niet om jou. Het gaat om de lezer. Wat wil díegene van jou weten? Wat spreekt diegene aan? Hoe kan je jezelf van je beste kant laten zien? Wat maakt dat ze denken: ‘haar moet ik hebben’? Link hier ook meteen door naar je ‘over mij’ pagina.

Uitleggen waar jij iemand inhoudelijk mee kan helpen: zet de verlangens van jouw ideale klant op een rijtje (terug te vinden in je uitwerking van module 2.3) zodat duidelijk wordt dat jij klanten met precies deze vraagstukken helpt.

Hierna vertel je over je aanbod en link door naar de pagina waarop je je aanbod uitgebreid omschrijf. Op de homepage hou je het kort en bondig: je maakt mensen enthousiast en nieuwsgierig, zodat ze doorklikken.

Deel ook testimonials: zorg dat op je homepage een knaller van een testimonial staat, of meerdere, zodat mensen direct een indruk krijgen van het resultaat dat een samenwerking met jou oplevert!

Verwijs de bezoeker onderaan de homepage door naar je blogs: niet iedereen is direct koop-klaar of benieuwd naar jouw persoonlijke verhaal. Blogs zijn dé manier waarop ze jou en je visie beter kunnen leren kennen door meer te lezen over onderwerpen die hun interesse hebben.

Eindig met je footer: dit onderdeel is niet specifiek voor de homepage, maar is hetzelfde op iedere pagina. Je wilt het de website bezoeker zo makkelijk mogelijk maken om door te klikken naar de belangrijkste pagina’s, dus: zet die in je footer! Denk aan: je aanbod, je weggever, je e-mailadres. Ook is dit de perfecte plek om je juridische documenten (privacyverklaring, cookiebeleid) te delen.