Module 7.2 – Mindset Copy

Hoe denk jij over ‘verkopen’?

Veel mensen hebben in eerste instantie een negatieve associatie bij verkopen. Herken je dat? Word je er onzeker van, voel je je snel vervelend of pusherig, heb je de overtuiging dat je er ‘gewoon niet goed in bent’?

Neem eens de tijd om je af te vragen waar dit vandaan komt.

  • Heb je zelf ervaringen met vervelende verkopers? Wat vond je er vervelend aan?
  • Hoe werd/wordt er bij jou thuis gepraat over onderwerpen als verkopen, ondernemen, zaken doen?
  • Hoe is er op jou gereageerd op momenten dat je in de rol van ‘verkoper’ zat?

Welke overtuigingen zitten er door deze ervaringen in je hoofd?

Overtuigingen als: ‘verkopers zijn vervelend,’ of ‘het gaat ze alleen maar om het geld.’

Als deze gedachtes in je hoofd zitten, is het logisch dat het verkopen niet helemaal soepel gaat. Je zit jezelf enorm in de weg! De enige manier om dit te veranderen, is door de overtuigingen aan te pakken. Vraag je eens af hoe dit voor jou écht zit.

Zet je negatieve gedachtes over verkopen op een rijtje, zet er een pijltje >> achter en schrijf daar de overtuiging op die je óók hebt, maar die nu nog te weinig ruimte krijgt om op de voorgrond te treden. Bijvoorbeeld:

  • ‘Het gaat ze alleen maar om het geld’ >> ‘Ik verkoop alleen aan mensen die ik écht kan helpen, en tijdens het verkoopgesprek kunnen we samen uitzoeken of dat zo is.’

Zo werk je aan een positieve mindset over verkopen en zal je zien dat het je steeds makkelijker afgaat.

Naast een positieve mindset helpt het enórm om stralend van zelfverzekerdheid in het gesprek te staan.

Hoe zekerder jij bent over je aanbod en jezelf als expert, hoe makkelijker je verkoopt.

Zelfverzekerdheid moet natuurlijk niet doorslaan naar arrogantie, maar stevig staan voor wie jij bent en wat je te bieden hebt: dat werkt wonderen.

Zorg er daarom voor dat jij zelf heel goed weet waarom je aanbod geweldig is en waarom jíj de juiste persoon bent om je doelgroep te helpen. Dit kan je op twee manieren doen:

  1. Zelf op een rijtje zetten waarom jij vindt dat jij en je aanbod precies zijn wat je doelgroep nodig heeft (denk bijvoorbeeld aan: je (studie) achtergrond, (werk) ervaring, karakter).
  2. En door aan (oud) klanten te vragen waarom zíj zo blij met je waren.

Dit doe je door actief om testimonials te vragen aan het eind van een samenwerking, maar ook door complimentjes die je ‘tussendoor’ krijgt op te slaan. Krijg je een appje of mailtje van een klant dat ze ontzéttend blij met je zijn? Sla dat op!

Verzamel alle complimentjes in een complimentenmapje, dan kan je die er altijd bijpakken als je even een zelfvertrouwen-boost nodig hebt. Bijvoorbeeld net voor een spannend verkoopgesprek!