Ik vind het ontzéttend leuk om doen potentiële klanten te spreken, maar als uiteindelijk maar 1 op de 20 klant wordt… dan vind ik het toch niet meer zo leuk.
Daarom doe ik altijd een voorselectie, zodat ik niet Jan en alleman aan de telefoon krijg maar vooral mensen van wie ik al kan inschatten dat ze een goede match zijn met mij en mijn aanbod.
Vergelijk het met winkelen. Als jij door de winkel loopt en lukraak allerlei kleding pakt om mee te nemen naar het pashokje, dan weet je vooraf al dat je een heel groot deel kan terughangen omdat het toch niet past. Als je in ieder geval op de maat let, is de kans al veel groter dat het meeste goed zit – en hoef je alleen nog maar te bedenken of je het ook mooi vindt of niet.
Dat willen we ook doen met onze vijver aan potentiële klanten: vooraf al zo goed mogelijk kunnen inschatten of het een match zal worden of niet.
Dat doe je op twee manieren.
Marketing komt uitgebreid aan bod in modules 8 en 9. In deze module ga ik in op de vragenlijst die je mensen vooraf kan laten invullen.
Voel je vooral niet bezwaard om mensen te vragen vooraf deze vragen te beantwoorden. Als ik een afspraak maak zeg ik zelf bijvoorbeeld:
“Zou je vooraf ook deze vragen willen beantwoorden? Dan ga ik er helemaal scherp in!”
Voor mij is het voordeel natuurlijk dat ik 1) de voorselectie kan doen: wie wil ik wel en niet spreken? 2) Dat ik me beter kan voorbereiden op het gesprek, en 3) tijdens het gesprek kan ik de ander makkelijker volgen en sneller doorvragen.
Vragen die ik vooraf stel, zijn bijvoorbeeld:
En een aantal open vragen, zoals:
Vragen die nog een stap verder gaan en mensen al meer in de ‘misschien wil ik na dit gratis gesprek wel meer’ mindset brengen, zijn:
Bedenk goed welke vragen voor jou en jouw productaanbod handig zijn om vooraf al beantwoord te hebben, zodat je je inhoudelijk kan voorbereiden op het advies dat je wilt geven en het eventuele verkoopgesprek dat hier op volgt.