Een verkoopgesprek is het gesprek dat je voert wanneer iemand interesse heeft in jouw hulp en daarom met je wil praten. Maar het duurt vaak wel even voordat mensen helemaal uit zichzelf op je afkomen om geholpen te worden. Daarom is het heel fijn om ook met gratis sessies te werken, waardoor je makkelijker in gesprek kan gaan met potentiële klanten.
Een gratis sessie is een kans voor mensen om jou mee te maken, aan te voelen, te ontdekken of ze er iets aan hebben. Zeker bij een grote investering is het helemáál niet gek om eerst eens een gratis sessie te plannen.
Maar, let op: een gratis sessie betekent niet dat je al heel veel weggeeft. Het lijkt eigenlijk enorm op het verkoopgesprek zoals omschreven in deze module, je besteed alleen net wat meer tijd in het schetsen van de mogelijkheden en het eerste advies dat je de ander zou geven. Blijf daarin heeft bewust bij wat er moet gebeuren en minder op hoe de ander dat kan aanpakken.
De kans is groot dat jij ook een gratis strategiesessie met mij hebt gehad en dat je vanuit dat gesprek hebt besloten met dit coachingstraject te starten.
Je kan ze allerlei namen geven: gratis strategiesessies, gratis adviesgesprekken, gratis coachcalls.
Als mensen maar duidelijk hebben dat je gratis een inhoudelijke sessie weggeeft. Het zijn gesprekken waar mensen zich makkelijk voor aanmelden en die jij makkelijk kan uitdelen, maar die je bij mensen die echt geschikt zijn voor je aanbod ook heel makkelijk kan omvormen tot een verkoopgesprek.
Kom je er in dit gesprek achter dat je iemand helemaal niet als klant wilt? Ga dan juist wél uitgebreider in op ‘hoe’ de ander het kan aanpakken, zodat diegene er zelf mee aan de slag kan, en verwijs hem/haar eventueel door naar iemand anders die diegene perfect verder kan helpen.