Module 8.1 – Introductie Copy

Social media is een geweldige manier om in contact te komen met toekomstige klanten. In deze module kan je kiezen uit twee video’s die je zullen helpen om meer resultaat te halen uit je social media activiteiten.

De eerste video is bedoeld voor de ondernemer die op dit moment nog weinig tot niets met social media doet, de tweede video is bedoeld voor de ondernemer die al wél veel met social media doet en stappen wilt zetten om er nog meer uit te halen. Je mag ze natuurlijk ook beide kijken.

Op social media platformen kan je makkelijk met allemaal nieuwe, potentiële klanten in contact komen. Mensen kunnen ontdekken wie je bent, jij kan jezelf en je bedrijf laten zien, je kan makkelijk je expertstatus claimen. Ik zou zeggen: maak er goed gebruik van!

Kijk wel goed op welk social media platform jouw doelgroep voornamelijk uithangt.

Facebook, instagram, LinkedIn? Waar kan je makkelijk met ze in contact komen? Zorg dat je dáár bent.

De reden dat social media zo goed werkt, is omdat mensen jou leren kennen. Mensen kopen van mensen waar ze iets mee ‘hebben’. Speel daar slim op in door het heel persoonlijk te maken, foto’s en filmpjes te delen, uitspraken te doen die typisch bij jou horen en die je gisteren nog tegen een klant of vriendin had kunnen doen. Zorg ervoor dat je persoonlijkheid er vanaf druipt.

We kennen allemaal van die zakelijke accounts die te saai voor woorden zijn, of de accounts waar alleen maar op wordt gepost: ‘ik doe x, ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Laten we een bakkie doen!’

Dat soort accounts zijn niet interessant om te volgen, want het geeft ons als volger niets. Als volger wil je een account leuk en interessant vinden, anders klik je niet op de ‘volgen’ of ‘connecten’ button.

Jouw content moet dus íets hebben waardoor het interessant is om te volgen voor potentiële klanten. 

Dat zit voor een flink deel in het persoonlijke dat je deelt, maar natuurlijk ook in je kennis. De manier waarop je je expertise deelt. Zorg er dus voor dat je die expertrol ook pakt. Deel stukjes kennis, laat merken waar jij allemaal kennis van hebt en waar jij je klanten mee helpt.

Vertaal dit allemaal naar heel goed te begrijpen teksten. Bijna Jip en Janneke taal. Je moet niet onder het niveau van je doelgroep praten, want dan spreek je de verkeerde mensen aan, maar je wilt het wel héél makkelijk te begrijpen houden zodat je boodschap ook doordringt tot mensen die lekker aan het scrollen zijn.

Zorg ervoor dat mensen zich in je content herkennen, of zich er op een andere manier mee verbonden voelen. Zodat ze denken: híer heb ik iets aan. Dit is interessant, daar kan ik wat mee.

Het werkt heel goed als je je kennis niet alleen kaal en to the point deelt, maar als je dit koppelt aan persoonlijke ervaringen, interessante feitjes, wat je bij klanten hebt zien gebeuren.

Maak er echt een beleving van. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, maar vraag je wel af bij alles wat je plaatst: is dit prikkelend? Is dit interessant voor de mensen die ik wil aanspreken? Is dit iets wat raakt?

Laat hierin ook echt jouw stem, jouw visie zien.

Soms is dat best spannend: als je een duidelijk standpunt inneemt heb je altijd mensen die het er niet mee eens zijn. Maar dat is helemaal niet erg, want dat zijn ook niet de mensen met wie je wilt samenwerken. Als jij niet 100% jezelf kan zijn in een samenwerking, dan werkt dat natuurlijk niet prettig. Dus laat je visie en mening juist duidelijk naar voren komen in je contact, zodát je de juiste mensen aantrekt en de verkeerde afstoot.

Ben jij een genuanceerd type en vind je het lastig om helder te krijgen wat nou echt jouw standpunt is?

Ga dan in gesprek met vrienden, familie en businessbuddies, en vraag hen eens: wat vind jij echt typisch mij? Wat is een uitspraak die je mij vaak hoort doen? Wat valt je op als je bij vergelijkt met anderen?

Een andere manier om je visie scherper naar voren te krijgen, is door goed te kijken wat je concurrenten doen.

Niet om ze na te doen, maar wel om te ontdekken wat jíj daar van vindt. Heb je bijvoorbeeld concurrenten die een hele sterke mening hebben over een bepaald onderwerp, waarvan jij denkt: ‘nouja, dat valt ook allemaal wel weer mee, dat hoeft allemaal niet zo heftig’? Vraag je dan eens af: waarom niet? Wat vind jij er dan wél van?

Hoe scherper je dat krijgt, hoe scherper jij je eigen mening kan formuleren, hoe scherper je je visie naar buiten kan brengen en hoe duidelijker andere mensen zullen krijgen of ze het met jou eens zijn en dus iets met jou willen.

Maar die boodschap moet wel aankomen. Mensen moeten het langs zien komen.

Zorg er daarom voor dat je regelmatig content plaatst en dus ook regelmatig ‘voorbij komt’ op de tijdlijn van je volgers. 

Maak prikkelende content waardoor mensen het gesprek met je aangaan. Want dát is wat je wilt op social media platformen: je wilt met potentiële klanten in contact komen en ontdekken of jij ze verder kan helpen.

Door content te maken waar mensen op reageren (door een reactie te plaatsen, of door op een poll te stemmen die je plaatst, of simpelweg door een ‘like’ te geven), onthouden mensen wie je bent. Zo kunnen ze je echt leren kennen en begin je een band op te bouwen met je volgers.

Hoe meer je vervolgens ook echt persoonlijk het gesprek aangaat met mensen, hoe vaker en makkelijker je klanten uit social media zal halen. 

Als je regelmatig content wilt plaatsen op social media, moet je ook regelmatig content creëeren. In de video heb ik het daar al even over, maar hier in de tekst zal ik er uitgebreid op ingaan in module 8.3.

 

Als je wilt groeien met je onderneming, dan mag je aanwezigheid op social media ook naar een volgend level groeien. 

Dat betekent niet perse dat je er méér moet zijn, wel dat de inhoud nog een stuk sterker mag. In deze module wil ik het met je hebben over de verhalen die je deelt, in posts of video’s.

Vaak kan je een enórme doorbraak maken op social media op het moment dat je duidelijker wordt in je content.

Duidelijker over wat je te bieden hebt (veel mensen klikken nooit door naar je website, dus ze hebben geen idee!), maar vooral ook: veel duidelijker voor je mening gaan staan. Content delen waardoor mensen precíes weten wat jouw visie is over onderwerpen binnen jouw vakgebied.

Er zijn heel veel ‘veilige’ dingen die je kan delen op social media, wat iedereen wel leuk vindt om te lezen of te zien.

Het wordt interessant wanneer je content deelt waar je mensen echt mee prikkelt.

Dingen waarbij mensen denken: ‘hè, dat is anders dan wat ik bij anderen zie.’

Zorg dat mensen kunnen ontdekken waar jij voor staat, of ze zich daar aangesproken door voelen en geef ze zo een extra zetje om voor jou te kiezen wanneer ze hulp willen inschakelen.

Wees niet bang dat je mensen uitsluit of wegjaagt als je meer uitdagende content en een duidelijke mening deelt.

Een deel van je volgers zal zich inderdaad niet of minder aangesproken voelen en je misschien zelfs ontvolgen, maar dat is helemaal niet erg. Het is onderdeel van je filterproces: je filtert de mensen eruit die je toch niet als klant zou willen.

Sterkere content gaat niet alleen over het stevig formuleren van je visie en je mening, het gaat óók over kwetsbaar zijn.

Verhalen en ervaringen delen waarin je eerlijk bent over hoe bepaalde dingen bij jou gaan (of hoe dat in het verleden was), zodat mensen zich in je kunnen herkennen.

Zo kweek je een fijne gunfactor bij mensen, en denken ze: ‘zij weet waar ze het over heeft, niet alleen vanuit haar studie en kennis die ze heeft, maar ook vanuit haar persoonlijke ervaringen. Zij begrijpt mij.’ Dat geeft mensen vaak een heel veilig en fijn gevoel, en daardoor komt je boodschap veel sterker bij ze aan.

Vind je het spannend om je een sterkere boodschap te delen en jezelf meer te onderscheiden? Of denk je: leuk dat je wilt dat ik dat doe, maar hoe dan?

Voor mij werkt het heel goed om even te spieken bij anderen. Wat zeggen concullega’s die al wel een hele sterke mening naar buiten brengen?

Ik wil niemand kopiëren, want dan is mijn doel om mijn mening stevig te presenteren natuurlijk meteen mislukt. Ik gebruik de content van anderen om mezelf aan het denken te zetten.

Ik lees hun posts, en vraag me vervolgens af: goh, wat vind ik daar eigenlijk van? Ben ik het met ze eens? Of niet? Waarom wel, waarom niet? Hoe sta ík hier tegenover?

Ik gebruik de mening van anderen dus om mijn eigen mening scherp te krijgen.

Het helpt me om beter te verwoorden wat ík dan ergens van vind, zodat potentiële klanten de kans krijgen om te denken: hé, maar dát spreekt me aan.