Module 8.3 – Content creatie Copy

Wat deel je nou eigenlijk op social media?

Er zijn kleine verschillen tussen verschillende social media platformen, maar de rode draad is altijd: zoek de balans tussen persoonlijke content en expert content. Of je nou teksten deelt, foto’s, video’s of audio (fragmenten), maak altijd een mix tussen:

  • Laten zien wie jij bent. Deel foto’s van je eigen gezicht én vertel in je teksten en/of video’s persoonlijke verhalen en ervaringen. Mensen kopen niet alleen je product, ze kopen de samenwerking met jou. Ze willen dus weten wie je bent!
  • Je expertise delen. Dit kan heel ‘kaal’ en to the point, maar wat nog beter werkt: die persoonlijke verhalen en ervaringen die ik net noemde koppelen aan interessante feitjes en inzichten.

Weet je niet waar je content over moet gaan? Pak dan module 2 er weer even bij. Als het goed is heb je daar keurig opgeschreven wie jouw ideale klant is, waar diegene tegenaan loopt, waar diegene naar verlangt en nog veel meer. Dáár zitten de pareltjes voor je content in verstopt. Dit zijn de dingen waar ze zich mee bezig houden, waar je ze mee kan triggeren.

Wat is je kapstok?

Voorkom de vraag ‘wat moet ik nú weer delen?!’ door een content kapstok te maken én direct helemaal vol te hangen.

Wat ik daarmee bedoel, is het volgende.

Bepaal 3-4 thema’s waar 1) jij graag over praat, en 2) die precíes gaan over dat waar jouw ideale klant behoefte aan heeft.

Ga vervolgens brainstormen wat je over deze thema’s kan vertellen. Probeer niet direct perfecte content te maken en teksten te schrijven of video’s op te nemen, maar knal er direct een hele hoop ideeën uit. Dit kan je doen door voor elk thema een woordweb te maken, of door ze simpelweg in Word te zetten en daaronder een lijstje met ideeën te typen.

Heb je 10 ideeën per thema? Dan zit je al op 30-40 ideeën in totaal! Als je bijvoorbeeld 3x per week iets wilt delen op social media, zijn we dus alweer 10 tot 13 (!) weken verder.

Je hoeft de ideeën alleen nog maar uit te werken.

Batchen of ‘in het moment’ content creëeren?

Batchen betekent dat je dat je soortgelijke taken verzameld en direct na elkaar uitvoert. Om tijd te besparen of omdat je dan helemaal in je focus-modus kan blijven. Denk aan: een dag vol klantcalls, of een hele dag blogs schrijven, of 10 video’s achter elkaar opnemen.

Het werkt niet voor iedereen om te batchen: sommige mensen snákken juist naar een agenda vol verschillende afspraken en to do’s. Test uit wat voor jou werkt!

Het voordeel van social media content batchen, is 1) dat je ook iets kan delen als je even geen inspiratie hebt, 2) dat er al content klaar staat als je geen tijd hebt om iets te schrijven en 3) dat je je contentstrategie tot in de puntjes kan uitwerken in plaats van dat je hap-snap dingen deelt zonder succesvol ergens naartoe te werken.

Ben jij beter in content creëeren ‘in het moment’? Wanneer je in de flow zit en de inspiratie voelt?

Doe dan 2 dingen.

  1. Maak meer content dan je op dat moment nodig hebt wanneer je in de flow zit, zodat je iets klaar hebt staan voor wanneer je dat níet zo voelt.
  2. Plan iedere dag wat tijd vrij in je agenda voor het geval dat je je geïnspireerd voelt en content wilt maken, zodat het ook kán.

Ik wil je wel aanraden om altijd een ‘rode lijn’ uit te werken voor je content. Wat staat er op je planning? Waar wil je naartoe werken? Denk aan tussen-doelen zoals een x aantal deelnemers voor een webinar. Bedenk wat je daarover in je content wilt delen en hoe je daar naartoe kan werken. In module 10 ga ik in op het thema ‘strategie en actieplan’, dus dan zal vanzelf duidelijker worden hoe je een goede planning in elkaar zet.

Maak dus een combinatie van de thema’s in je kapstok en content inzetten om je tussen-doelen te behalen.