Module 8.4 – Van volger naar klant Copy

Social media kan ontzettend leuk zijn, maar we doen het niet (alleen) voor de lol: je hebt een social media account voor je bedrijf omdat je op die manier nieuwe klanten wilt ontmoeten.

De vraag is dus: hoe zorg je ervoor dat volgers klanten worden?

Door niet alleen te hopen dat je volgers je content voorbij zien komen, maar ook echt het contact aan te gaan.

Hoe zorg je dat mensen je content lezen/bekijken?

Zorg ervoor dat je direct de aandacht trekt. Bij een tekst doe je dit door een pakkende eerste zin, bij een video door een pakkende titel te gebruiken. Dit kan een vraag zijn, een statement, een opmerking die op een andere manier direct de aandacht trekt. Iets waardoor mensen stoppen met scrollen en kijken wat jíj te vertellen hebt.

Vervolgens doe je je verhaal en/of geef je je tip, waarbij je erop let dat de tekst zo fijn mogelijk leest of als video zo goed mogelijk te volgen is. Denk aan het gebruik van witregels, opsommingstekens, het laten vallen van stiltes in je verhaal.

Hoe kom je vervolgens met mensen in contact?

Je wilt ervoor zorgen dat er een makkelijk startpunt is om met de ander in contact te komen.

Sluit je tekst of video daarom áltijd af met een call to action. Bepaal per post wat voor soort call to action gepast is. Wil je mensen oproepen om te reageren op je afsluitende vraag, waardoor je het gesprek met ze kan starten? Wil je mensen oproepen om zich ergens voor aan te melden, zoals een webinar dat je geeft of een e-book dat ze kunnen downloaden? Wil je mensen vragen naar je website (of: link in bio) te gaan?

Zorg dat je de actie waar je mensen toe oproept zo makkelijk mogelijk is.

Dus: stel je een vraag aan het eind van je post? Hou ‘m makkelijk; als mensen te lang moeten nadenken over een antwoord ben je ze kwijt.

Wil je dat mensen op een linkje klikken? Zet de link indien mogelijk direct in je bericht, en als je de link (zoals op intagram) alleen in je bio kan delen, zeg dan: link in bio! @accountnaam, zodat mensen alsnog direct kunnen doorklikken.

Trek ook vooral de stoute schoenen aan door zelf het gesprek aan te gaan.

Dit kan met elke nieuwe connectie, iedereen die reageert op je post of video, iedereen die je laatste 3 posts heeft geliked zonder te reageren. Leer elkaar kennen, daarvoor zit je op een sociaal platform. Op instagram is mijn favoriete manier: polls inzetten op instagram stories en in een persoonlijk bericht reageren op dat waar iemand voor heeft gestemd.

Bij alle voorbeelden die ik hierboven noem kan je er vanuit gaan dat mensen weten wie je bent en dat de drempel laag genoeg is om bijna vanuit het niets een berichtje te sturen en te zeggen: ‘we volgen elkaar al een tijdje, lijkt me leuk om je wat beter te leren kennen!’

Begin zo’n chat gesprek ook echt heel laagdrempelig. Als je direct verkoperig overkomt schrik je mensen snel af. Daarbij weet je nog niet eens of je iets aan deze persoon wilt verkopen: je moet iemand spreken om te ontdekken of iemand echt de juiste match is voor jouw aanbod. Op het moment dat je een aantal berichtjes heen en weer stuurt kan je wel een beetje ontdekken of je verwacht dat dit iemand is die jij verder kan helpen. Als dat zo is, mag je het gesprek die kant op sturen en op een gegeven moment zeggen: ‘ik denk dat ik wel wat tips voor je hebt. Zullen we binnenkort even met elkaar bellen?’ En daarna kan je zo het verkoopgesprek inrollen.