Module 9.1 – Introductie Copy

Naast je website en social media platformen zijn er nog meer mogelijkheden om online in contact te komen en blijven met potentiële klanten. In deze module: weggevers, e-mailfunnels, de nieuwsbrief en adverteren.

Veel ondernemers werken met gratis weggevers. Ik ook, en het is echt een geweldige manier om je bedrijf keihard te laten groeien.

Een weggever is een gratis stuk content dat je deelt in ruil voor naam en e-mailadres. Het kan een e-book zijn, een webinar, een challenge, een video cursus, een checklist, noem maar op. Mensen geven hun mailadres om je weggever te kunnen ontvangen, en dat is vervolgens ook de manier waarop jij contact met ze kan houden.

Wat ik daarom belangrijk vind voor een weggever, is dat het een titel heeft waarbij ik weet: de mensen die dit downloaden omdat ze zich aangesproken voelen door de titel, die zou ik in principe morgen kunnen bellen om de samenwerking te starten.

Want door de titel spreek ik mensen aan die het probleem hebben die ik voor/met ze kan oplossen.

Wil jij een nieuwe weggever in elkaar zetten? Dan kan je op twee manieren aan de slag:

  1. Je kan eerst nadenken over de inhoud, wat wil je allemaal delen?
  2. Je kan meteen beginnen bij de titel, waar spreek je de juiste mensen mee aan?

Ik begin zelf vrijwel altijd met de titel, omdat dat me helpt om mijn belangrijkste doel te behalen: dat zoveel mogelijk van de juiste mensen de download aanvragen.

In de inhoud zorg ik er vervolgens voor dat mensen een soort voorproefje krijgen van hoe het is om met mij te werken. Ik deel kennis, expertise, ik geef mijn visie, ik laat mensen echt even ervaren hoe het is om in mijn gedachtengoed te vertoeven.

Ik zorg er altijd voor dat mijn weggever naadloos aansluit op het resultaat waar  ik mijn klanten uiteindelijk naartoe help, want dan sluit het automatisch aan op de verlangens van mijn doelgroep.

En: ik zorg dat er heel duidelijk een gat blijft liggen tussen dat wat ik ze in een weggever kan geven, en wat ze eigenlijk willen bereiken.

Het moet duidelijk zijn dat ik ze van 0 naar 0,3 heb geholpen, maar uiteindelijk willen ze naar 10. Dat krijg je met alleen een weggever niet voor elkaar, maar de lezer weet nu wel: als ik naar 10 wil, dan kan Karlijn me daar bij helpen!

Na je weggever kunnen mensen er meteen voor kiezen om contact met je op te nemen, maar vaak hebben mensen toch nog iets langer nodig. Ze willen je nog iets beter leren kennen, en moeten soms zelf nog even wennen aan het idee dat waarschijnlijk ze hulp zullen inschakelen.

Wat je daarom na zo’n weggever wilt doen, is ervoor zorgen dat het contact nog wat langer duurt.

Na een weggever kan je een aantal e-mails sturen waarin de ander je nog wat beter kan leren kennen. In die mails laat je merken: ik weet waar je tegenaan loopt, én ik kan je naar de oplossing toe helpen.

In die mailtjes zet ik in élke mail een bepaalde call to action. Een manier waarop ze kunnen laten merken dat ze interesse hebben in meer. Dat kan betekenen dat ze zich na het downloaden van mijn e-book ook kunnen aanmelden voor een webinar, of een klein product kunnen aanschaffen, of een gratis gesprek met me kunnen inplannen.

Zo leren mensen die je weggever hebben gedownload je steeds beter kennen en zal een deel uiteindelijk de stap zetten om de samenwerking met je aan te gaan.

Maar: dat is natuurlijk maar een deel. Niet iedereen die je weggever download wordt klant. Dus: hoe meer klanten je hier uit wilt halen, hoe meer mensen je moet zien te bereiken met je weggever.

En dan wordt adverteren natuurlijk interessant, om in één klap een hele hoop mensen te bereiken.

Ik krijg heel vaak de vraag: wanneer is het moment dat het slim is om te starten met adverteren?

Mijn antwoord: dat is slim wanneer je weet dat het werkt. Op het moment dat je weggever is gedownload (organisch, zonder advertenties) en er is een klant uitgekomen, dán weet je dat het werkt. Anders is er een flinke kans dat je een hoop advertentiegeld instopt en er niets voor terugziet.

Merk je dat je organisch echt te weinig mensen weet te bereiken om goed te kunnen testen of je weggever werkt? Dan kan ik me voorstellen dat je al iets eerder begint met adverteren. Maar start écht eerst met lage bedragen.

Realiseer je ook dat je op dat moment niet alleen je weggever aan het testen bent. Als die niet loopt, dan kan dat ook komen doordat je met adverteren nog niet de juiste doelgroep weet te bereiken.

Naast social media, de weggever en de bijbehorende mails is er natuurlijk nog een andere manier waarop mensen je kunnen volgen en steeds beter leren kennen: de nieuwsbrief!

Ik zou ‘m niet zo noemen, want mensen hebben vaak geen positieve associatie met de term ‘nieuwsbrief’ en het is vaak ook geen mail waarin je nieuwtjes deelt. Mijn wekelijkse mail noem ik bijvoorbeeld ‘mijn wekelijkse mail met groeitips voor ondernemers.’

Sommige mensen zijn na een weggever direct koop-klaar, maar voor heel veel mensen is het niet meteen het juiste moment. Die willen je echt nog wat beter leren kennen, en daar kan je een wekelijkse mail súpergoed voor inzetten.

In een wekelijkse mail geef je mensen keer op keer de kans om jou nog beter te leren kennen, nog beter te weten waar jij voor staat en waar je mensen naartoe helpt, en is er steeds opnieuw de optie om een volgende stap met jou te zetten.