In een weggever deel je gratis waardevolle kennis met potentiële klanten, in ruil voor hun e-mailadres.
Een weggever is er in allerlei verschillende vormen. Een paar voorbeelden:
Wat is het doel van een weggever?
Het hebben van een goede weggever kan op verschillende manieren bijdragen aan een succesvol bedrijf. Het belangrijkste doel van een weggever is: in contact komen met potentiële klanten. Een weggever is iets dat je kan verspreiden binnen je bestaande netwerk én waarmee je nieuwe mensen kan bereiken. Door een stukje van je kennis te ruilen voor het e-mailadres van degene die interesse heeft in jouw kennis, kan je de interactie starten.
Als mensen je weggever eenmaal in hun bezit hebben, wil je het volgende: mensen oprecht een stap verder helpen en ervoor zorgen dat zij jou zien als dé expert in je vakgebied zodat mensen bij jou aankloppen wanneer ze iets willen op het gebied van jouw expertise.
Waar moet het over gaan?
Een weggever moet aan één hele belangrijke regel voldoen: jij moet er vanuit kunnen gaan dat iedereen die je weggever wilt hebben, een potentiële klant is voor het aanbod dat jij het liefste wilt verkopen.
Hou daarbij natuurlijk ook in je achterhoofd dat je weggever echt van waarde moet zijn, anders hebben mensen geen reden om met jou door te willen en krijg je een slechte naam.
Je bedenkt een weggever dus vanuit het resultaat, namelijk: dat mensen verder willen met jou en het aanbod dat je het liefste wilt verkopen.
Bedenk daarom goed voor jezelf: waar wil jij mensen naartoe leiden? Welk probleem willen jouw klanten opgelost zien? Wat is hun grootste pijn/frustratie? Zorg ervoor dat je weggever dáár op aansluit, en dat dit blijkt uit de titel die je je weggever geeft. Dáár moeten mensen op klikken.
Hoe zit een goede weggever in elkaar?
Zorg ervoor dat je weggever een mix is tussen:
En, heel belangrijk: jij moet precies weten waar het gat zit tussen de informatie die je in je weggever geeft, en het resultaat dat ze uiteindelijk willen bereiken. Je aanbod is het cement waarmee ze dat gat kunnen vullen, maar om ervoor te zorgen dat mensen gebruik willen maken van dat cement is het noodzakelijk dat:
In een weggever mag je áltijd het moment pakken om jezelf even voor te stellen, want dit is voor veel mensen ook de plek waar ze voor het eerst kennismaken met jou. Hou daarbij wel, net als op je website, in je achterhoofd: je verteld de dingen over jezelf die interessant zijn voor de ánder.
Vervolgens deel je de informatie van je weggever, doorspekt met kleine voorbeelden en anekdotes die het leuk maken om te lezen. Dit hoeft niet heel groot en ingewikkeld, het kan al in een paar woorden zitten. Tussen je verhalen door mag je verschillende CTA’s inzetten: bijvoorbeeld doorverwijzen naar je social media kanalen, een klein product, een gratis sessie of je grote product.
En aan het eind van je weggever wil je heel concreet benoemen op welke manier mensen met je kunnen werken. Lang niet iedereen klikt door naar je website, dus nu je toch hun aandacht hebt: doe je aanbod.
Waar bied je je weggever aan/hoe zorg je dat mensen ‘m downloaden?
Je hebt niet voor niks zo je best gedaan op een mooie weggever: tijd dat mensen ‘m downloaden/zich aanmelden! Je kan ‘m op allerlei manieren onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld: