Module 9.3 – Email marketing Copy

Dan hebben mensen je weggever gedownload of bekeken. En dan? Een deel zal reageren op je call to action in je weggever, maar een deel ook niet. Die wil je niet kwijtraken! Sommige mensen moeten je gewoon nog iets vaker voorbij zien komen en beter leren kennen of hebben je weggever überhaupt amper bekeken, maar zijn wél een potentiële klant die je aanbod hartstikke interessant vinden… áls ze je de kans geven. En om die kans te krijgen, moet je mogelijkheden blijven geven waar ze op kunnen reageren.

Precies om deze reden heb je je weggever geruild voor een e-mailadres.

Zo kan je door middel van de mail contact houden en een relatie opbouwen. Hou er wel rekening mee dat de mailtjes die je stuurt direct verband moeten hebben met je weggever; je kan mensen niet zomaar op je nieuwsbrief zetten of mailtjes sturen over iets heel anders.

Extra tip: maak ook in deze mails gebruik van een e-mail handtekening. Dus zet onder je naam een linkje naar je social media, je 06 nummer, manieren waarop mensen met jou in contact kunnen komen. Je weet maar nooit bij welk mailtje het kwartje valt en ze je dírect willen kunnen bereiken!

Ik gebruik het e-mailsysteem Active Campaign (de Nederlandse versie is Mailblue) om makkelijk de e-mailadressen van mensen die mijn weggever downloaden te verzamelen. In dit systeem kan ik een inschrijfformulier maken waar mensen hun naam en e-mailadres op achterlaten, deze gegevens komen automatisch op een lijst en vervolgens kan ik instellen dat ik een reeks geautomatiseerde mails naar de mensen op deze lijst verstuur.

Maar wat zet je in die mails? Op een rijtje:

Mail 1

Deze mail stuur je direct na het downloaden. Hierin deel je je weggever of bevestig je de aanmelding. Ook laat je in deze mail alvast weten dat er nóg een aantal mailtjes aankomen, bijvoorbeeld ‘om alle stappen uit de weggever wat minder overwelving te maken’ of ‘om aanvullende tips te geven.’ Zo weten mensen dat ze een extra cadeautje van je krijgen (en zo mag je het ook echt zien!).

De belangrijkste CTA in deze mail is natuurlijk het openen van je weggever, maar als je gebruik maakt van een break-even product kan je deze ook nogmaals noemen in deze allereerste mail.

Mail 2

Deze mail stuur je zo’n 24 uur na de eerste mail. Let op dat je in je mailsysteem instelt dat de mail wordt verstuurd op een tijdstip die jíj uitkiest, bijvoorbeeld de vroege ochtend. Anders ontvangt je potentiële klant alle mails op het tijdstip waarop hij/zij je weggever ooit heeft aangevraagd, en voor hetzelfde geld was dat een keertje toen diegene om 2u ‘s nachts niet kon slapen.

Wat zet je in die tweede mail? Je eigen verhaal! Maar niet zomaar je eigen verhaal: het verhaal dat interessant is voor je potentiële klant. Je gebruikt deze mail om jezelf voor te stellen, om je expertstatus nog wat meer te claimen en om een band op te bouwen.

Gebruik ook je CTA onderaan deze mail om een band op te bouwen door iemand uit te nodigen om je te volgen en een berichtje te sturen op social media.

Mail 3

De eerste ‘echt’ inhoudelijke mail! Deze en alle volgende mails stuur je 48 uur na elkaar.

In de derde mail wil je heel duidelijk laten merken wat jouw visie is op je werk. Waar sta jij voor? Wat is misschien een wat uitdagende en confronterende mening, waarmee je precies de juiste mensen omtovert tot je grootste cheerleaders en waarmee je mensen die toch nooit klant worden afschrikt?

Eindig weer met een CTA. Dit kan voor deze en de komende mails van alles zijn, als het maar een mogelijkheid is voor de lezer om je beter te leren kennen en misschien zelfs klant te worden.

Denk aan: een linkje naar een relevante blog of podcast aflevering, een uitnodiging voor een gratis sessie, een aanbod voor een kleinschalig product, de uitnodiging om je te volgen op een social media kanaal of zich aan te melden voor een aankomend webinar/challenge, noem maar op!

Mail 4

In deze mail wil je ongeremd waarde geven en nóg meer die expertstatus claimen. Let op: waarde geven betekent niet dat je ze nu inhoudelijk moet gaan zitten informeren, de waarde zit vaak veel meer in het inspireren en confronteren.

Máár, dat gezegd hebbende: mensen willen ook gewoon weten dat het helemaal goed zit met je inhoudelijke kennis. Verwerk dat er dus ook in door stukjes kennis te geven waar ze écht iets mee kunnen.

Vergeet ook je CTA aan het einde van de mail niet. Zie mijn uitleg bij mail 3 voor voorbeelden.

Mail 5

In mail 5 wil je degene die zich heeft aangemeld voor je weggever echt even ‘wakker schudden.’ Tijd voor een confrontatie! Leuk dat iemand voor je weggever is gegaan en je mails leest, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Wat staat hem/haar te wachten als er niets aan de situatie veranderd? Dit is vaak geen ‘leuke’ en al helemaal geen gezellige mail, maar wel een hele belangrijke.

En sluit weer af met een CTA.

Mail 6

Deel in deze mail opnieuw waarde zoals je in mail 4 hebt gedaan, en leg ook bewust een connectie. Stel jezelf kwetsbaar op en gebruik voorbeelden waar de lezer zich in kan herkennen.

Sluit weer af met een CTA.

Mail 7

Tijd om heel concreet je aanbod te doen! Hoe kan jij degene die je weggever heeft aangevraagd verder helpen? Wees niet bang om inhoudelijk en uitgebreid over je aanbod te vertellen: mensen lezen niet voor niks nog steeds je mails. Ze hebben interesse. Vertel dus ook hoe jij ze nóg verder kan helpen.

Je CTA is in deze mail: doe de aankoop op mijn website of klik door om een kennismakingsgesprek aan te vragen.

Mail 8

In de vorige mail heb je over je aanbod verteld. Voor sommige mensen was dat misschien nog een stapje te snel! Helemaal niet erg, nu zit je in hun hoofd. En als ze nieuwsgierig zijn, is dit het moment om te vragen…

‘Zullen we binnenkort even bellen?’

En dat is ook meteen je CTA.