Module 9.4 – Adverteren op FB & insta Copy

Let op dat je pas gaat adverteren wanneer je weet dat het werkt. Ik heb zó veel ondernemers bakken met geld in advertenties zien steken, waar ze amper iets voor terugkregen. Probeer echt eerst organisch te testen of de weggever waar je mee wilt adverteren überhaupt wel klanten oplevert.

Is dat zo, en wil je starten met adverteren? Dan moet ik je helaas doorsturen. Het is echt een vak apart en ontwikkeld rázendsnel, ik zit er te weinig bovenop om je hier echt goed in te kunnen adviseren. Waar ik je wél mee kan helpen, is het schrijven van sterke advertentieteksten en adviseren over beeldmateriaal.

Het schrijven van een goede advertentietekst

Voor het schrijven van een goede advertentie kan je het volgende stappenplan volgen.

  1. Je bent met een opvallende zin die direct de aandacht trekt. Een zin die inspeelt op de pijn of het verlangen van jouw doelgroep. Hou je gratis weggever in je achterhoofd: dat is het thema waar je op wilt inspelen. Vervolgens vraag je jezelf af: welke vraag kan ik stellen of welke zin zorgt ervoor dat ik meteen de aandacht trek van mijn ideale klant?

Een aantal zinnen waarmee ik mijn advertenties ben begonnen, zijn bijvoorbeeld:

  • Heel eerlijk: toen ik net begon met mijn bedrijf had ik geen idéé hoe ik aan klanten kwam en hoe ik geld kon verdienen.
  • Als startend ondernemer wilde ik maar één ding: klanten. Het liefst leuke, maar ik dacht ook: eerst maar eens die onderneming van de grond krijgen en überhaupt geld verdienen.
  • Ben jij klaar om keihard te groeien met je bedrijf, maar weet je niet hoe je dit voor elkaar krijgt?
  1. Vervolgens wil je de lezer direct laten weten: dit kunnen we oplossen. Je wilt dat de lezer bij de eerste zin denkt: ‘hé, dit gaat over mij!’ en bij de tweede zin: ‘oké, interessant, hier kunnen we dus wel wat mee.’

Voorbeelden zijn:

  • Als je weet welke stappen je moet zetten én hoe je ervoor zorgt dat je dicht bij jezelf blijft, is het helemaal niet zo moeilijk. Spannend, dat wel! Maar het is eigenlijk best makkelijk.
  • Inmiddels weet ik precies wat werkt. En de grap is: het is helemaal niet zo moeilijk.
  1. Daarna wil je een herkenbare situatie schetsen, iets waar je doelgroep zich (na die eerste zin) nóg meer in kan herkennen. Hier kan je een casus van een (oud) klant omschrijven. Heb jij in het verleden zelf het probleem/verlangen gehad waar je doelgroep op dit moment tegenaan loopt? Omschrijf dan waar jíj in die periode doorheen ging en tegenaan liep.

Bijvoorbeeld:

  • Het duurde voor mij ook even voordat ik doorhad hoe ik alles in een stroomversnelling kon brengen. Mijn business liep wel, maar ik wilde meer. Veel meer! Ik voelde dat het leuker, beter en groter kon, maar hoe?
  1. Vervolgens leg je dat je deze situatie hebt opgelost, en eventueel ook kort hoe je dat hebt gedaan. Hoe heb je een klant geholpen, of hoe ben je hier zelf uitgekomen?
  • Ik heb me verdiept in alle businessboeken die ik kon vinden en ben met 3 verschillende experts tegelijkertijd aan de slag gegaan om te ontdekken hoe het beter kon. Er is een hoop energie en tijd ingegaan, maar inmiddels kan ik trots zeggen dat het is gelukt: mijn onderneming loopt als een trein.
  1. Dan is het tijd om te delen hoe jij de lezer van je advertentie kan helpen. Wat heb je voor ze? Een gratis e-book, een webinar, iets anders? En hoe help jij ze, wat gaan ze hier van leren?
  • In dit e-book vertel ik je precies hoe je dit ook voor elkaar krijgt. Dit zijn de stappen die ik zelf heb doorlopen, dit zijn de stappen die mijn klanten doorlopen, dit wérkt. Geen wollige inspiratie, echt een concreet stappenplan waar je direct mee aan de slag kan.
  1. Tenslotte eindig je áltijd met een call to action. Wat moet de lezer doen? Moet diegene iets downloaden, zich ergens voor aanmelden? En hoe dan, is er een linkje of knop waar ze op kunnen klikken?
  • Dus: wil jij snel succesvol worden met je bedrijf?
  • Download dan mijn e-book: In 6 stappen klanten en omzet.
  • https://vogelvrijondernemen.nl/in-6-stappen-klanten-en-omzet/

Afbeeldingen en video

Een goede advertentietekst wordt vrijwel altijd gecombineerd met goed beeldmateriaal. Dit trekt de aandacht van mensen! Je kan gebruik maken van foto’s of video’s.

Ook bij het beeldmateriaal raad ik je aan om te testen.

De foto die jij zelf het mooiste vindt is niet per definitie degene die het beste werkt. Het verschilt enorm per doelgroep wat aanspreekt. Probeer daarom verschillende dingen uit: professionele foto’s en selfies, foto’s waarop je staat of zit, foto’s waarop je aan het werk bent of iets doet in je vrije tijd. Misschien zelfs foto’s waar je zelf helemaal niet op staat, maar waar iets anders relevants te zien is. Test wat werkt!

Test ook eens of het goed werkt om wat tekst op je afbeelding te zetten. Bijvoorbeeld de titel van je weggever, of een andere tekst die daar naadloos op aansluit. Zo krijgen mensen al een beter beeld van je weggever voor ze de beslissing maken om door te klikken op je advertentie.

En video’s?

Die werken ook als een tierelier!

Je kan twee dingen doen: een video die op de tijdlijn voorbij komt, of een video voor stories.

De video op de tijdlijn wil je tussen de 30 en 90 seconden laten duren, zodat mensen het even snel tussendoor kunnen kijken, en ondertitel je voor alle mensen die hun geluid uit hebben staan. Dat zijn er veel, dus als je gebruik wilt maken van video: ondertiteling is echt belangrijk. In deze video herhaal je grotendeels wat er in je advertentietekst staat. Wees niet bang voor herhaling; de meeste mensen lezen óf de tekst, óf ze kijken de video. Weinig mensen doen beide.

Voor je instagram stories kan je een snelle video maken van 15 seconden, of je kan een reeks maken van 3x 15 seconden. Dit is ook weer iets wat je moet testen; wat spreekt jouw doelgroep het meeste aan? Haken ze af na de eerste story en kan je dus beter in één klap je verhaal goed doen, of kijken ze de 3 stories helemaal af en zijn er uiteindelijk meer mensen die op ‘downloaden/ of ‘aanmelden’ klikken?

Ook wat video’s betreft geldt: testen, testen, testen. Je kan de video binnen opnemen of buiten, verschillende kleding dragen, staan of zitten, bewegen of op één punt blijven. Kijk wat bij jou, je verhaal, je aanbod en je doelgroep past en probeer het uit.

Testen, testen, testen

Tip: schrijf altijd minimaal 2 advertenties. Zo kan je gaan testen welke tekst jouw doelgroep het meeste aanspreekt.

Ook een optie: 2 advertentie teksten, maar voor beide teksten een verschillende ‘eerste zin’ die de aandacht moet trekken. Op die manier heb je 4 teksten om te toetsen, maar hoef je er (op de eerste zin na) maar twee te schrijven. Je kan zo ontdekken: welke zin trekt het snelst de aandacht en zorgt ervoor dat mensen ook echt verder lezen?