Module 9.5 – De nieuwsbrief Copy

Een manier van e-mailmarketing die minstens zo bekend is als de mailtjes die je na een weggever krijgt, zijn nieuwsbrieven. We kennen de nieuwsbrieven van winkels die je op de hoogte houden van de uitverkoop, maar ook voor jou kan het heel goed werken om geïnteresseerden regelmatig te mailen.

De naam ‘nieuwsbrief’ is een beetje misleidend en ouderwets; je hoeft het echt niet te zien als een soort online krantje.

Noem het ook nooit een nieuwsbrief. Mensen hebben hier over het algemeen negatieve associaties bij. Als je aan mij vraagt: “wil je elke week mijn nieuwsbrief ontvangen?” Dan denk ik: “nee natuurlijk niet, ik krijg al genoeg spam in mijn mailbox.”

Als je mij vraagt: “wil je elke week tips ontvangen over [een onderwerp waar ik me toevallig toch al in wilde verdiepen]?” Dan denk ik: ja, super interessant!

En dat is precies wat je met je mailing wilt bereiken: in contact komen en blijven met mensen die het super interessant vinden wat je doet.

Sommige mensen zijn misschien nog niet helemaal klaar om direct je aanbod te kopen, of willen jou eerst nog wat beter leren kennen.

Wat je daarom doet, is in een mailing zowel informatie delen en mensen de kans geven om jou te leren kennen. Denk weer even aan je doelgroep omschrijving, waar lopen mensen tegenaan of willen ze naartoe? Dát zijn onderwerpen om over te schrijven.

In zo’n mailing staat voorop dat je waarde wilt delen, anders schrijven mensen zich heel snel weer uit. Dat betekent niet dat je geen aanbod mag doen! Doe juist in elke mail een CTA. Op elk moment zal net weer iemand anders klaar zijn om een volgende stap (met jou) te zetten.

Nodig mensen uit voor een gratis sessie, leg uit wat je aanbod is, verkoop een laagdrempelig aanbod per mail. Als je dat onderaan je mail doet heb je de mensen te pakken die echt interesse hebben in jou en wat je te zeggen hebt, en is die stap relatief snel gezet.

Als je net begint met mailen heb je nog geen grote lijst van mensen die je mail ontvangen. Dwing jezelf daarom niet om direct al elke week te mailen: dit vraagt veel te veel tijd en energie. Eens per twee weken is helemaal goed. Minder vaak zou ik afraden, dan zien mensen je te weinig voorbij komen om echt het effect te bereiken dat je wilt.

Je kan ervoor zorgen dat je lijst groeit, door:

  • Op je social media kanalen te vertellen dat je regelmatig mails stuurt over [jouw expertise] en waar mensen zich kunnen opgeven
  • Bij het downloaden van je weggever de optie geven aan mensen om zich ook direct op te geven voor je mailing
  • Een inschrijfoptie op je website te plaatsen