Om te beginnen willen we een aantal basiskenmerken op een rijtje zetten voor jouw doelgroep. Niet omdat je alleen nog maar klanten mag binnenhalen die precies aan die basiskenmerken voldoen, wel om het voor jou makkelijker te maken om te bedenken waar je ze kan vinden en welke voorbeelden voor hen het meest herkenbaar zijn.
Uiteindelijk is dit niet waar het om draait: we willen diepgang in jouw kennis over je lievelingsklant, dat is belangrijker dan de basiskenmerken.
Je wilt het gevoel hebben dat je ze door en door kent, precíes weet wat er speelt, en dat zij bij alle uitspraken die jij doet denken: verdorie, het lijkt wel alsof ze in mijn hóófd kijkt.
Om tot diepgang te komen is het wel handig om te weten waar we het ongeveer moeten zoeken, en daarom starten we toch bij het schetsen van een globaal beeld.
Ik stel een aantal vragen om je hier bij te helpen, maar vul dit vooral zelf ook aan met relevante (basis!) informatie over jouw doelgroep.
- Is je lievelingsklant particulier of zakelijk?
De particuliere doelgroep:
- Indien particulier: een individu of een koppel?
- Is het een man of een vrouw?
- Hoe oud is diegene? (kies een range van maximaal 5 jaar)
- Wat voor karaktereigenschappen heeft diegene?
- Wat is zijn/haar relatiestatus?
- Wat voor baan heeft diegene?
- Heeft diegene kinderen?
- In wat voor omgeving zit diegene? Ziet hij/zij veel positieve voorbeelden en krijgt hij/zij veel aanmoediging tot ontwikkeling of is dit beperkt?
- Wat doet diegene graag in zijn/haar vrije tijd?
De zakelijke doelgroep:
- Indien zakelijk: een individu, een team of een groter bedrijf?
- Is het een team of een groter bedrijf? Bedenk dan: wie is mijn contactpersoon en wie is degene die akkoord moet geven op mijn offerte? In wat voor rol of functie zit die persoon?
- Beantwoord voor die personen de vragen voor de particuliere doelgroep.
- In welke branche zit het bedrijf van je lievelingsklant?
- Geef een omschrijving van het ‘type’ bedrijf. Waar staan ze voor, wat is de bedrijfscultuur, wat is hun positie in de markt? (Bv: marktleider, opkomend, onbekend)