Je weet precies wat het resultaat is dat je voor je klanten wilt realiseren: tijd om de weg daar naartoe uit te stippelen. Of het nou gaat om een compleet nieuw aanbod of het finetunen van een bestaand aanbod: kijk met een frisse blik naar de situatie, om tot het meest fantastische aanbod mogelijk te komen.
Om te kunnen bepalen wat er nodig is om je klant bij het gewenste resultaat te krijgen, moeten we de weg van A naar B uitstippelen. De vraag is dus eerst:
Wat is ‘A’? Waar staat jouw klant als jullie starten? Wat is het startpunt?
Breng vervolgens in kaart wat er allemaal moet gebeuren om je klant van A naar B te krijgen. Denk na over de volgende vragen:
Dit kan over van álles en nog wat gaan. Wat nodig is om resultaat te halen verschilt per business, per ondernemer, per type klant en nog veel meer factoren. Een aantal voorbeelden:
Zet op een rijtje wat er volgens jou allemaal moet gebeuren om de klant van A naar B te helpen. Wat ik zelf prettig vind, is om echt bij ‘A’ te starten en me af te vragen:
Wat is er ná het kennismakingsgesprek en het akkoord als allereerste nodig?
Om het Klaar voor Groei traject als voorbeeld te nemen: 1) de klant doorloopt de eerste modules van het online programma, 2) de klant vult de voorbereidingsopdracht in en deelt dit met mij, 3) ik bereid me hiermee voor op de eerste sessie, 4) we starten het traject met de kick-off sessie.
Vervolgens werk ik logischerwijs de bouwstenen van het traject uit.
In het geval van Klaar voor Groei: 1) hoe vaak ik de klant wil spreken, 2) wat er in de online modules moet staan om zelfstudie te faciliteren.
Dan staat het ‘skelet’ van mijn aanbod, en kijk ik wat er nog meer nodig is om optimaal resultaat te bereiken.
In het geval van Klaar voor Groei: 1) mail- en app begeleiding tussen de sessies door, 2) een maandelijks plannings- en evaluatiedocument, 3) livedagen voor een deep dive in bepaalde onderwerpen en om te sparren en leren van en met anderen.
Nu jij. Gebruik de volgende vragen om het aanbod waarmee jij je klant van A naar B helpt vorm te geven: