De reden dat de girl next door marketing methode zo goed werkt is dat mensen zichzelf in jou herkennen en je mede daarom begrijpen en vertrouwen. Dit is iets wat zich op een diepere laag afspeelt in ons onderbewuste, en gaat vaak automatisch, zonder dat we echt kunnen uitleggen waarom.
In deze modules hebben we dit heel concreet gemaakt: we weten nu hoe jíj in elkaar zit, we weten hoe je lievelingsklant in elkaar zit, en nu kunnen we in beeld brengen op welke kenmerken en onderwerpen jullie hetzelfde of juist verschillend zijn.
Om dat in beeld te brengen mag je nu een groot vel papier pakken. Als je het hebt zou ik minstens voor een A3 formaat gaan, of een word document met een klein lettertype zodat je lekker de ruimte hebt.
Je vult het vel papier met twee grote cirkels die elkaar voor een flink deel overlappen. Boven de linker cirkel schrijf je ‘ik’, boven de rechter cirkel schrijf je ‘lievelingsklant’.
Vervolgens mag je de cirkels invullen met állerlei kenmerken van jezelf en je lievelingsklant, en kan je gaan ontdekken wat matcht en wat niet matcht. In het midden plaats je de dingen waarvan je denkt: hè, dit hebben we met elkaar gemeen.
Denk aan interesses en hobbies, denk aan persoonlijkheidskenmerken, denk aan studieachtergrond of culturele achtergrond. Zowel die van jezelf als van je doelgroep! Wees zo uitgebreid mogelijk.
Haal informatie uit de opdrachten die je tot nu toe in deze cursus hebt gemaakt en vul het aan met de dingen die tijdens het schrijven in je opkomen, of het je nou relevant lijkt of niet. Ben jij bijvoorbeeld een onwijze fan van romantische films, en je doelgroep misschien niet perse? Prima, dan valt dat buiten het overlappende deel. Hoe breder je gaat, hoe verrassender de inzichten die je eruit zal halen!
Als je dit hebt gedaan, heb je een fantastisch overzicht waarmee je precies weet met welke onderwerpen je herkenning en vertrouwen creëert bij je doelgroep – juist door heel dicht bij jezelf te blijven, en bewust in te spelen op de dingen die jullie met elkaar gemeen hebben.